Quina llauna a la Bundesliga!

A Colònia hi ha cinc estacions cada any: primavera, estiu, tardor, hivern... i el Carnaval. Els habitants de la capital renana tenen fama de ser desenfadats, informals, bromistes. Quan fa 9 dies van situar-se per unes poques hores líders de la Bundesliga, els aficionats del Colònia van deixar anar l’eufòria. Feia 7.329 dies -20 anys!- que el club no encapçalava la classificació, així que el seu departament de social media va enviar de seguida un tuit: “Hola, Bayern, onegeu la bandera blanca?”

Aquest diumenge el Colònia rep el Leipzig, l’ascendit que ha invertit més diners en la història del campionat professional alemany. Set anys després de la seva fundació, aquest club de l’est s’ha plantat a la cinquena jornada de la Bundesliga com a imbatut. Pel camí va vèncer el Dortmund (1-0) i va golejar a Hamburg (0-4). El Leipzig té diners i un projecte. Així que és tan temut com detestat per les aficions rivals, que l’acusen de ser un club sense tradició, una entitat artificial creada per fer més visible i més simpàtica la marca Red Bull, la multinacional austríaca que hi inverteix tants diners.

Com que a Colònia els agrada celebrar-ho tot, el seu equip tindrà publicitat nova només per a aquest partit davant del Leipzig. El grup empresarial que patrocina la samarreta del club canvia la publicitat habitual dels supermercats Rewe per la d’una llauna de beguda energètica de la mateixa marca. La lliga de futbol alemanya (DFL) permet als clubs de la Bundesliga fins a dos canvis de motius publicitaris per temporada. Tot en ordre. Però alguns sectors de l’afició acusen els patrocinadors del Colònia d’haver fet un pas en fals perquè, d’una banda, critiquen que a Leipzig juguin per fer famós un producte i, de l’altra, a la mínima ocasió, reaccionen fent el mateix.

Grups d’aficionats del Colònia ja han fet un comunicat en què deixen clar que el club només es va fundar “en nom del futbol”. Dimecres van ser els fans del Borussia Mönchengladbach els que van fer una acció de protesta en el seu desplaçament a Leipzig. Van desplegar pancartes gegants en què recordaven que eren “un club de tradició des del 1900” i van estar en silenci fins al minut 19. L’afició de l’Hamburg va organitzar una marxa contra el Leipzig i la del Borussia Dortmund també va cridar al boicot. La cultura del fan és forta a Alemanya. Però ¿no té un punt hipòcrita carregar tan fort contra el Leipzig en un món on tots els clubs d’elit estan abocats al negoci? I justament es protesta més en una lliga en què altres equips com el Bayer Leverkusen, el Wolfsburg o el Hoffenheim han sorgit també de multinacionals. En tot cas, d’això se’n diu donar la llauna al Leipzig.