LA LLAMBREGADA

(Pràcticament) tot és mentida

Des que la informació és un producte de consum i, per tant, d’entreteniment i no d’informació, les notícies són mercaderies que esperen ser consumides. Per cridar l’atenció del client, el que calgui. I així hem arribat a la mentida i a la invenció descarada i també a una cosa molt perversa: empreses creant notícies per vendre.

Si té un moment miri el post No es ciencia, es publicidad disfrazada (II)”, del blog Lo que dice la ciencia para adelgazar. Mentre s’hi posa, l’hi resumeixo. L’autor hi explica casos de notícies sobre alimentació i salut que citen un estudi elogiós amb un producte i al final resulta que o no és certa la conclusió o qui paga l’estudi és una empresa relacionada amb el producte. Per exemple, titular del març passat: “Una copa de vi equival a una hora d’exercici”. Impactant, no? Doncs bé, la notícia es basa en una informació del 2012 que fa referència al fet que un dels components del vi (el resveratrol) millorava el rendiment en un cert tipus d’activitat física d’unes rates de laboratori. Però el millor és que l’any següent van publicar un altre estudi, aquest cop fet amb humans, en què el resveratrol no beneficiava l’exercici. Més: “El consum moderat de cervesa no modifica la circumferència dels malucs i la cintura”, publicat durant un congrés patrocinat per una associació de fabricants de cervesa. O bé: “Saltar-se l’esmorzar engreixa”, un titular basat en un estudi pagat per la Federación Española de Industrias de la Alimentación y Bebidas (FIAB), que agrupa les empreses que fabriquen productes per esmorzar.

Conclusió: no es cregui res. Ni aquest article.