OBSERVATORI
Portada 16/01/2015

Setmana carregada d’esdeveniments

3 min
La Simfònica oferí el sisè concert de la temporada, amb la direcció de Sergio Alapont.

Un altre cop el pròleg dedicat a tots aquells que encara diuen que a Mallorca no hi ha res mai, referint-se, clar, a l’oferta cultural. Idò bé, aquesta setmana tampoc l’han encertada, perquè dijous hi havia, així de passada i sense escorcollar gaire, l’estrena de 'L’illa dels esclaus', de Pierre de Marivaux, que dirigeix Assun Planas al teatre Principal, en el seu debut com a directora, crec. Al Mar i Terra, el 'Combat' teatral que organitza Produccions de Ferro, una peculiar manera d’encarar les lectures dramatitzades, made in Temporada Alta, que no és altra cosa que un combat conduït per Antoni Gomila en el qual s’enfronten dos textos teatrals; el públic decidirà quins passen a la final. La primera semifinal va tenir lloc dijous, la segona tindrà lloc demà a les 20 hores i la final, el 24 a la mateixa hora. Val a dir que es tracta d’un altre vehicle per donar sortida a tants i tants textos que, en principi, tenen poques possibilitats de ser representats a la manera tradicional. A ‘L’observatori’ en parlarem el proper dissabte, amb els dos finalistes ja dictaminats pel públic.

Al CineCiutat, per segon cop teatre retransmès del National Theatre Live, des de Londres o Nova York, que es va iniciar l’11 de desembre passat amb 'Frankenstein', una producció de Danny Boyle dirigida per Nick Dear, i el dijous fatídic, fatídic per als que ho volem veure tot, es va representar 'A streetcar named Desire', de Tennessee Williams, des del Young Vic, ni més ni menys, dirigida per Benedict Andrew i interpretada per Gillian Anderson, Ben Foster i Vanessa Kirby. Tot això pel que fa a teatre i sense oblidar que divendres es va estrenar també al Principal el ballet 'Alicia en el país de las maravillas', dirigit per Maria Antònia Mas.

Simfònica.- A l’Auditòrium del passeig Marítim, l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears oferí el sisè concert de la temporada, amb la direcció de Sergio Alapont, i esdeveniment inclòs, estrena mundial de la composició de l’eivissenc Miquel Roig-Francolí, amb el títol de 'Tres poemes astrals', dedicats a Orió, Andròmeda i Perseu, encara que el primer moviment ja s’havia estrenat com a peça individual al castell de Bellver, també interpretat per la Simfònica a les ordres de Salvador Brotons.

Poc abans de començar, el compositor va sortir a l’escenari per explicar amb pèls i senyals tot l’entramat narratiu de, segons Roig-Francolí, la més ambiciosa de les seves composicions. Una història mitològica en la qual participen des de Cassiopea, la mare d’Andròmeda i causant de les seves desgràcies fins a l’aparició de Perseu, que l’alliberarà de les urpes del monstre Ceto i es casarà amb ella, per fer un resum del que podrem trobar en aquesta composició neotonal, contemporània i a la vegada molt descriptiva, fins al punt de convertir-se en una música que, com a referència, podríem qualificar de cinematogràfica. De fet, hi podem trobar els motius d’Andròmeda, de Perseu o del monstre per separat, per finalment tots superposar-se en un tercer moviment amb molta força, en el qual el vent, la percussió i la corda construeixen tot un món musical amb personalitat pròpia i exquisidesa.

Manacor.- Van caient els darrers espectacles de la XIX Fira de Teatre de Manacor, que si va dir ver no ha estat de les millors dels darrers anys, encara que per ventura estàvem massa mal acostumats. Queden algunes perles, com és el cas de 'L’orfe del clan dels Zhao'. Òscar Muñoz ha estat l’encarregat de substituir Julio Manrique, i Xavier Ruano ha fet el mateix amb Lluís Marco. Cap dels dos ens varen fer enyorar els substituïts, sobretot pel que fa al primer, amb més protagonisme, en el rol de Cheng Ying. Una història basada en fets reals escrita al segle XIII per Ji Juxiang. Oriol Broggi ha estat l’encarregat de l’adaptació i de la direcció d’aquesta obra, guardonada amb sis premis Butaca, brutal i tendra alhora, concebuda no per ser representada a la italiana. De fet, quan es va estrenar al teatre Romea, es va poder veure amb les grades envoltant l’escenari, com si es tractàs d’un circ, però val a dir que en l’adaptació perquè es representi de manera convencional no perd l’interès ni la força de l’original. Tot un espectacle que ha fet pujar el nivell de la fira de manera exponencial.

stats