Jaume Cela i Juli Palou

Jaume Cela i Juli Palou

No senyors, això no és un pati d’escola

¿Que un polític li diu el nom del porc a un altre polític en seu parlamentària -un “Que se joda”, o aixeca el dit en to d’amenaça, o se’l mira amb una manifesta rancúnia perquè no és un dels seus- o en un...

Pervertir el significat del silenci

L’endemà que surti publicat aquest article, a la nit, ja sabrem els resultats de les eleccions europees, les municipals i, allà on s’hagin celebrat, les autonòmiques. Quedaran enrere els actes polítics en...

La FMRPC i la Creu de Sant Jordi

Tot té una història. La de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) es va iniciar l’any 1981 a Santa Coloma de Gramenet. Reunions de mestres de diverses escoles que volien...

Parlem de Tàber

Ara que ja s’ha dit gairebé tot, parlem de Tàber. No volem entrar en les opcions que han pres, perquè nosaltres no sabem res de com tracten la lectura, no sabem si expliquen molts contes als infants, ni com...

Contra la segregació escolar

Després de diverses reunions celebrades a iniciativa de la Sindicatura de Greuges, s’ha firmat el Pacte contra la Segregació Escolar. Es tracta d’un pacte que vol evitar els desequilibris que existeixen...

Lògiques sorprenents

Si als que firmem aquesta columna ens proposessin encapçalar les llistes electorals del País Basc, ni en broma se’ns acudiria fer del defecte un elogi, ni ens passaria pel cap presumir del nostre...

Escoles del CEPEPC

Qualsevol procés de canvi ha de ser fonamentat, compartit i sostingut en el temps. Aquesta lliçó tan essencial l’hem pogut interioritzar gràcies a la nostra experiència al costat de les escoles del...

Parlar de democràcia a l’aula

Ens precedeix la lluita contra una dictadura que negava l’exercici dels drets democràtics. Algunes persones hi van deixar la vida, en aquest combat. Les eleccions -ho recordem només per a aquells a qui els...

Domènec Anguera

De tant en tant ho fem. En general ens referim a escoles i a mestres, així, en general, però de tant en tant, només de tant en tant, hi posem cares i noms. En aquest cas el nom és Domènec Anguera i el de...

Dos nens, dues realitats

1) Ens ha fet viure amb l’ai al cor. Sabem com es diu: Julen. Va caure dins d’un pou en una localitat de Màlaga i estem convençuts que s’ha fet tot el que convenia per localitzar-lo i rescatar-lo. Ens costa...

Nens i nenes amb pantalletes

¿Ens ho sembla a nosaltres o cada dia hi ha més infants (recordeu l’etimologia del mot: infans, -ntis, “que no parla”) enganxats a les pantalles? Tenim la sensació que aquests dies de festa n’hem vist...

L’escola que volem fer

Per al nostre país, però no únicament. L’escola que volem és una escola on es pugui parlar de tot, on se sàpiga parlar de tot i on el propòsit inicial sigui domesticar. Com recorda Morin, som complexos,...

Alçar murs o ponts

Des dels centres educatius, de manera pacient i tossuda, controlant les pors que miren de corcar l’acció a favor dels altres, que és l’única manera d’anar a favor de cadascú, hem anat enfortint els lligams...

El món en imatges

Dialogar amb els clàssics. Renovar passa per saber què han dit i fet els que ens han precedit. Tot el que té d’important la novetat d’avui serà la tradició de demà. Celebrem que Libros del Zorro Rojo hagi...

El currículum és la vida

Segons una enquesta recent de la Fundació Bofill, un 29,3% dels docents manifesten que els agradaria parlar de l’actualitat a classe, però que ara ho eviten. Suposem que és per la por que han generat els...

Sobre el perdó

“Ni oblit, ni perdó”. Fa quinze dies escrivíem sobre la primera part de la consigna, recordant una anècdota de Kant; avui tractarem sobre el perdó, seguint, com ja vam dir, Derrida. Distingim, d’entrada,...

Sobre l’oblit

Aquests dies, quan ens sentim envoltats de consignes i pancartes que reclamen que no es poden oblidar ni perdonar determinats fets, no podem evitar que ens vinguin a la memòria Kant i Derrida. Explicarem el...

Educació pública

En Joan Domènech ha donat el tret de sortida per a un congrés de l’educació pública de Catalunya. Ho ha fet a la publicació digital 'Diari de l’Educació'. El propòsit és ben clar: redefinir la importància...

Ara m’explicaré un conte

Tornem de l’estiu amb aquesta frase al cap. L’hem sentit dir a dos nens de quatre anys al llarg de les vacances i la comentem amb la Montserrat Fons, que ho sap tot i més de l’aprenentatge de la lectura i...

Lliçons magistrals

Nosaltres som partidaris de les lliçons magistrals, perquè aprenem sempre que tenim l’oportunitat d’escoltar algú que disposa d’uns coneixements i els exposa de manera clara, concisa i convincent. Allò que...

Escola inclusiva

El poeta T.S. Eliot escrivia, més o menys, que al nostre començament hi ha el nostre final. I acabava el poema afirmant que en el nostre final hi trobem el nostre començament. Un cercle que es tanca. En la...

Innovar o renovellar?

Ara tothom innova. Per això ens va fer gràcia llegir fa poc un article de Véronique Castellotti en què es recordava que aprendre és adreçar-se cap al desconegut a partir d’allò que ja coneixem. Castellotti...

Celebrem el número 400

La revista 'Perspectiva Escolar' de Rosa Sensat ha publicat el número 400. El títol és: '50 anys de Rosa Sensat: 1965-2015'. Els firmants d’aquesta secció estem emocionats de tenir-lo a les mans i saber que...

Pedro Duque

Fins fa poc temps el senyor Pedro Duque era conegut com a astronauta, un home de ciència que ha excel·lit en la seva feina. Ara és el ministre de Ciència, Innovació i Universitats del govern presidit pel...

Lluís López Del Castillo

Estimat Lluís, si haguéssim d’acordar el perfil d’un bon mestre creiem que coincidiríem en dues qualitats. La primera és conèixer profundament la matèria que el deixeble ha de fer seva. La segona és...

Mamadou

En Mamadou Gasama és un xicot malià que busca refugi a França, la capital de la llibertat, la igualtat i la fraternitat. És un sensepapers perquè Europa tanca moltes portes. No totes, si hem de ser justos,...

Temps de xacals

Quan va començar la Transició es van prendre moltes decisions de gran transcendència. Per exemple: havíem de decidir si segregàvem els nens i les nenes per motius de llengua -i es creaven així dues xarxes-...

Coses d’en Capdevila

Tenim el teu últim llibre, el recull d’articles publicats per Arcàdia, a la tauleta de nit, al costat de les coses que estimem i que són fràgils, que cal tenir-ne una cura especial. El tenim a frec de dits...

Aules hospitalàries

Una societat decent és aquella que dona prioritat en les seves accions a les persones i als col·lectius més vulnerables. Aquella que té cura de qui més ho necessita, que no li regateja esforç i companyia,...

I després de tot plegat...

I després de tot plegat, quan tots siguin a casa, quan el món torni a endreçar-se i les llàgrimes d’emoció ja s’hagin eixugat, ens tocarà posar l’accent en les coses diàries, menys transcendentals però no...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | Següent >