Jaume Funes

Jaume Funes

Psicòleg, educador, periodista

Ha dedicat bona part de la seva vida a escoltar, comprendre i ajudar els adolescents. Ha treballat a l’administració, l’escola, el carrer, els espais terapèutics. Autor de multiplicitat de llibres i articles, publicava el primer, La nova delinqüència infantil i juvenil, l’any 1982. El darrer (2018) ha estat “Estima'm quan menys ho mereixi... perquè és quan més ho necessito”. www.jaumefunes.com

Passant de democràcia

Jo ja voldria escriure sobre la serenor en dies de bronca permanent, però he d’omplir una columna just quan comença el “dia de reflexió”, després de dies de campanya en els quals els líders semblava que ja...

Les flames i l’aula

No sé si, al començar novembre, quan es publiqui aquest text, haurà millorat o empitjorat l’atmosfera social que ens envolta. Jo escric sotmès a interrogatoris mediàtics sobre si la vida convulsa d’una...

Ser persona i viure

Casualitats de la vida, la meva condició ja inevitable d’apòstol dels adolescents m’ha dut a la curiosa situació d’haver d’impartir, pràcticament seguides, dues conferències sobre com educar els nois i...

El problema són els mòbils

Entre les notícies de la setmana passada, en vaig veure una que donava compte de l’inici d’una iniciativa legislativa popular perquè es prohibeixi el mòbil a les escoles. Un dels seus principals promotors,...

No es tracta de tenir fills

En el caos polític en què vivim ha reaparegut la preocupació per la família i les ajudes que cal posar al seu abast perquè facin el favor de tenir criatures. També discuteixen sobre xecs per portar el fill...

Calen mestres i escoles?

Tot i ser un professional públicament atrapat per l’adolescència, he passat bona part de l’últim curs dedicat a preservar l’escola i a dignificar l’educació pública, enmig de debats innovadors sovint...

Pedagogia de les veritats

Potser la millor manera de no desesperar -enmig de la inevitable invitació a la depressió social i el necessari optimisme vital personal-és llegir llibres plens de poesia. Ho acabo de fer endinsant-me en el...

Pedagogia de la desobediència

Fa unes setmanes, en aquestes mateixes pàgines, Jaume Cela i Juli Palou es queixaven de la discutible utilització del món de l’escola per definir la política. Així, deien, per descriure la brusquedat de...

“Va morir el bebè i jo no”

Fa uns mesos, quan encara tenia setze anys, va decidir embarcar-se en l’aventura de creuar l’Estret. A l’altra riba construiria una altra vida. Però la barca real, la pastera en què anava, es va enfonsar...

Educar la intimitat virtual

Entre les notícies d’impacte que, fa uns dies, han descobert els nostres adolescents hi ha la d’una dona jove que es va suïcidar quan va saber que una vella experiència sexual havia estat difosa a les...

Seleccionar les convivències

He pogut fet uns dies de vacances. Torno a les feines just al final de la batalla política local; desconec si s’ha parlat gaire d’educació i és una incògnita què acabaran fent els nous ajuntaments. Són dies...

Sant Jordi té Instagram (i 2)

Havia acabat la columna anterior recordant instagramers dedicats a fer i vendre llibres, així com la seva potent connexió amb adolescents que, majoritàriament, estan a punt de començar a passar de llegir....

Sant Jordi té Instagram (1)

Per Sant Jordi he format part de la creativa decoració d’autors que van de parada en parada signant llibres. Més enllà de la trobada afectiva amb lectors i lectores agraïts que et saluden, ha estat una...

L’escola laica de les societats laiques

Escriure en Setmana Santa porta a pensar en les religions. Encara més si llegeixes als diaris que les associacions islàmiques reclamen als governs que posin els mitjans per fer real el dret dels seus fills...

Abraçades per encàrrec

Aquests dies, sortosament, diferents denúncies i judicis han fet surar la realitat amagada dels abusos sexuals amb els infants. Tot el que fem sempre serà poc per evitar maltractaments evitables. Tanmateix,...

Neurociència i sensatesa educativa

Entre les modes innovadores en educació ha fet forat la neurociència. Com tantes altres propostes per entendre per què i com es produeix el fet d’aprendre, està contribuint a desterrar prejudicis i evitar...

Mirar la vida i educar el record

Cap revolució, cap record d’un drama humà, dura més de dues generacions. Per això els seus líders escriuen “llibres vermells” (o negres) que hauran de ser llegits per les següents generacions, mantenint-ne...

Jo vull anar a l’institut

Llegeixo que el departament d’Educació posarà en marxa una vintena de nous instituts escola, que inclouen infantil, primària i secundària obligatòria. És una bona notícia, tot i que els arguments que es...

Voldria estimar la ‘x’

Un dia a la setmana, ve la neta adolescent a dinar i es queda a la tarda. Són estones en què, més enllà de comprovar que se sent estimada, parla i puc escoltar i aprendre. Dos dies després de les vacances...

No és qüestió de protocols

Aquests dies ha estat notícia primer el maltractament i després la mort d’un petit nadó. Entre les reaccions produïdes ha aparegut la discussió de si s’havia aplicat bé el protocol sobre maltractaments....

Les idees neixen de compartir

Acabo l’any lluny, a Còrdova. Com sempre que torno a aquesta ciutat passejo pel pont romà i, al final, a la torre de Calahorra, entro a escoltar la teatralització d’un meravellós diàleg (amb les paraules...

Ensenyament ja educa

Des dels primers dies de desembre el departament d’Ensenyament torna a anomenar-se departament d’Educació. Els que van aplaudir quan va tornar a ser Ensenyament, ara protesten per la degradació que comporta...

Presó enamorada

Torno a la sexualitat. El quatre de desembre un jove era condemnat a quatre anys de presó (va anar de poc que no fos condemnat a una pena de divuit) per haver estat enamorat i haver tingut relacions sexuals...

Sexualitat sense respostes

L’activitat de fa dos caps de setmana va estar relacionada amb el sexe. Bé, amb la reflexió sobre la sexualitat dels adolescents. La Vanguardia i Salvados, en dos reportatges, van donar veu a les versions...

El 20-N en versió digital

Dimarts vinent, 20 de novembre, farà 29 anys de l’aprovació de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets dels Infants. Un compromís col·lectiu encara molt fràgil, ple d’incompliments que, a més,...

Identitats: el que em deixaran ser

Dissabte passat em va tocar dialogar al Consell Escolar de Catalunya sobre identitat, sobre el paper de l’escola en la seva construcció (Jornada de Reflexió. Identitats, Cultures i Educació). La reflexió...

Censures i autocensures per no pensar

La setmana passada l’Edubaròmetre (un espai d’opinió i participació entre pares, mares, professorat i alumnat que promou la Fundació Bofill) difonia unes dades segons les quals un 30% del professorat se...

Ni planificació ni preocupació

“Des que els darrers anys del segle passat cobra presència a l’espai públic el fenomen dels adolescents sols, immersos en l’aventura d’emigrar, la majoria de les respostes s’han donat de forma reactiva a...

Ni números ni etiquetes

Aquest curs, quan arribin les notes dels nostres fills o filles adolescents, ja no podrem dir allò de “M’ha tret cinc excel·lents i tres notables”. A l’institut, a la junta d’avaluació, els companys...

Han premiat l’escola de tothom

El dia 10 el Parlament farà entrega de la seva Medalla d’Honor a l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Amb la concessió d’aquest guardó reconeix la llarga feina dels grups de mestres (professores,...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Següent >