11/01/2015

Antoni Abrines: “Internet no és l’enemic de les agències”

4 min
Antoni Abrines: “Internet no és l’enemic de les agències”

PalmaLa crisi va arribar quan el sector de les agències de viatges ja patia una important desfeta a causa de la irrupció d’internet. Una situació de la qual no s’ha salvat ni l’empresa de la ja expresidenta d’Aviba, Silvia Riera. Des de dijous, Toni Abrines, de Barceló Viatges, és el nou president del col·lectiu.

Coneix a fons el sector i ara treballarà també perquè les 120 empreses associades a la patronal balear enfilin el futur després d’uns anys de veritable tempesta. A Espanya han tancat 4.000 oficines d’aquest negoci.

Tancaran més agències de viatges?

Pens que el pitjor ja ha passat. Hem de dir en primer lloc que n’hi havia massa, com passava a gairebé tots els sectors. En moments de bonança econòmica, tot se sobredimensiona. Crec que qui ha estat capaç de resistir aquests anys tan durs ara ja se’n sortirà.

Hi ha realment motius per pensar que la crisi comença a escampar?

Crec que aquests anys tots hem arribat a la conclusió que estam davant qualque cosa més que una crisi. És un canvi de model i, per tant, no crec que tornem a situacions d’eufòria. Però per a les agències de viatges, durant la tardor i el Nadal de 2014 les vendes han pujat entre un 7 i un 8%. És la primera vegada en 5 anys que podem parlar de creixement en lloc de baixada. És molt important, si bé necessitaríem uns anys més en la mateixa línia, perquè el cop ha estat fort.

La crisi potser començarà a escampar, però internet no. I ha estat un veritable daltabaix per a les agències.

Ho ha estat per a les agències i per a molts sectors. Però jo ho dic sempre als companys i dins la junta d’Aviba: internet no és l’enemic de les agències, és un instrument que hem d’aprofitar. Evidentment hi ha una reestructuració del procés perquè una part important del públic, sobretot els joves, compren bitllets d’avió o estades d’hotel directament, sense intermediació. Però fins i tot en aquests casos, nosaltres hem pogut demostrar més d’una vegada que en cas de problemes, millor haver fet les reserves mitjançant un agent, perquè et cobreixes i et va molt millor. De totes maneres, el nostre mercat més important ara són els paquets, els circuits, els viatges combinats.

Que també es poden comprar per internet.

Sí, i si pot ser, que els comprin a una agència. Internet ens ofereix la possibilitat d’oferir els nostres productes a la gent dins casa seva. Però no ens enganyem, quan te’n vas de viatge a fer un itinerari, que inclou diferents ciutats, visites, és convenient que t’assessori un professional. I per això molta gent acudeix a una agència per aquest tipus de productes, que tenen un valor afegit. Una altra cosa és que internet li ha servit per mirar destinacions, per fer-se idees i venir, com si diguéssim, amb el fullet mirat.

Adaptar-se és sobreviure i, en el cas de les agències, ha estat fonamental.

Clar. Les companyies aèries tenen altres complicacions com a negoci, però el seu producte és final i sempre té un comprador, sigui el client directe o siguem els intermediaris. Però nosaltres hem de justificar el valor que aportam al producte. I, per tant, la nostra funció és la d’oferir informació, ajudar en els processos de decisió, d’elecció del viatge, i també a l’hora de posar a l’abast del consumidor productes especialitzats. És com en el cas dels mobles. Si tu necessites una cosa barata, per a una segona residència o per a un lloc de la casa determinat, pots comprar-te’l a peces i fer-lo tu. Però si vols una cosa especial o amb més disseny, també la pots trobar al mercat, però segurament no te la muntaràs tu.

A la xarxa tot sembla més barat. Ho és?

Bé, són el que denominam preus ‘òptics’: entren per la vista, però només solen ser aplicables en circumstàncies molt determinades. Quan comences a posar els suplements i complements, la cosa puja, i quan canvies les dates, també. Cal tenir-ho present. Si tens molta adaptabilitat, viatges més barat. Quan més fixes les dates i la destinació, més possibilitats de pagar més. Hi ha viatges per a tots els pressupostos, però el que hi ha a internet és el mateix que oferim les agències a les oficines. De fet, bona part d’aquests productes també els tenim als nostres propis portals.

Una agència petita té possibilitat de sobreviure o tan sols quedaran els grans grups?

Si miram els que han tancat, ens trobam de tot. Des de Vibo fins a empreses amb una sola oficina. No crec que ho determini la grandària. Els grans poden tenir unes capacitats, però els petits també tenen raó de ser si ofereixen productes de qualitat i, sobretot, bon servei i professionalitat.

Ha estat la bona temporada turística el motiu pel qual hagi pujat un 7% el vostre volum de negoci a finals de 2014?

Sens dubte ho hem notat. Ja van tres temporades bones i la gent es mou una mica més. Però vull recordar que havíem tocat fons. Això és engrescador, però necessitam uns quants anys en positiu per poder treure el cap.

stats