PROJECTE DE LA FUNDACIÓ BIT

Eivissa, número 1 a Twitter pels turistes

Un 58% dels esments dels visitants de Balears tenen la pitiüsa major com a protagonista

Està clar que Eivissa juga a una altra lliga pel que fa al seu model turístic. La pitiüsa major és omnipresent a les xarxes socials, fins al punt que durant el 2015 els seus visitants l’esmentaren a twitter 4,7 milions de vegades, cosa que suposa gairebé duplicar el nombre d’aparicions de Mallorca, que per volum de turistes la supera amb escreix.

Aquesta i moltes altres dades tan precises s’han obtingut gràcies al projecte “Tweet report” que ha monitoritzat els esments dels turistes que visiten balears durant l’any 2015, separant-los per illes i per conceptes. Gràcies a aquesta iniciativa innovadora de la Fundació Bit, es pot saber quins són els elements patrimonials, naturals o les activitats que més agraden als turistes, “i també aquelles que passen més desapercebudes i, per tant, que no han aconseguit atraure l’interès del visitant, fet que aporta molta informació de cara a avaluar i millorar, per exemple, la promoció”, explica Pere Fuster, gerent de la Fundació amb seu al Parc Bit.

De fet, el gerent de la Fundació Bit reflexionava ahir sobre el fet que “els elements gastronòmics apareixen relativament poc, tot i ser un element pel qual s’ha apostat clarament en matèria de promoció. A les xarxes no s’ha aconseguit presència, i gràcies a una anàlisi de dades massives com aquesta podem descobrir-ho i les institucions i les empreses privades poden prendre nota i actuar en conseqüència”, assegurà.

Així, dels més de 8 milions de tweets recopilats entre el gener i el desembre de 2015, Eivissa concentra el 58,3% del total dels esments, Mallorca, que té 2,6 milions , obté el 32,2% , i Menorca i Formentera es mouen al voltant dels 500.000 i 250.000 tweets, un 6,3% i 3,2% respectivament.

Aquesta hegemonia d’Eivissa és considerada per Fuster “un indicador del tipus de producte i de client que atreu l’illa, que per un costat és més jove, però també segurament hi ha un visitant ja més major però molt actiu i interessat en les xarxes socials”.

Per suposat “i no és res nou”, diu Fuster, la temporada de l’any amb més activitat és a partir del maig i fins al setembre, cosa que confirma l’estacionalitat. Però l’anàlisi és molt més profunda i també permet descobrir quins esdeveniments donen més publicitat a les Illes. A Mallorca, per exemple, les proves “Challenge Ciclista Mallorca” o “Ironman” de triatló són els esdeveniments més destacables en matèria esportiva i superen en popularitat Nadal o Setmana Santa. El cap de Formentor, o la Serra de Tramuntana en general, també triomfen a la xarxa, seguits de Cabrera, la Dragonera i el Torrent de Pareis.

Pel que fa a patrimoni, com no pot ser d’altra manera, la Seu és la preferida, seguida de Lluc i del Castell de Bellver. Tal i com destaquen des de la Fundació Bit en el seu informe, a vegades un sol “influencer” o tuitaire amb molts seguidors, pot “petar” la xarxa amb un únic tuit que pel que sigui aconsegueix un nombre molt elevat de retuits.

En l’àmbit de les platges, també poques sorpreses. Es Trenc és la més esmentada, si bé Platja de Palma, que concentra cada any un enorme volum de visitants, es troba entre les més presents a twitter.

A Menorca, els talaiots i el camí de cavalls són els líders d’esments sobre elements culturals i naturals, però està clar que les festes de Sant Joan pulveritzen tots els registres durant uns dies al mes de juny. Quatre dels cinc esdeveniments destacats a Eivissa corresponen, com no, a festes amb DJs i artistes coneguts arreu del món, com ara “House of Madness” a Amnesia, “Circoloco” amb la seva festa dels dilluns, “Aoki’s Playhouse” a Pacha i el “Foam & Diamands” promocionat per Paris Hilton.

Es caló de Formentera és el topònim preferit pels visitants que naveguen per twitter, mentre que el Far de la Mola i el cap de Barbaria són els elements patrimonials més populars. La platja més coneguda i esmentada és les Illetes, i les praderes de posidònia són l’element natural que més interès susciten entre els visitants.

A la presentació d’ahir hi va assistir el director de l’Agència Balear de Turisme (ATB), Miquel Àngel Roig, ja que precisament el Govern vol aprofitar aquest volum d’informació per millorar la promoció turística.