10/01/2015

Fracassa la mercantilització dels espais naturals

2 min
TOPAR AMB LA REALITAT  Biel Company ha vist com s’estavellava el seu model de cobrar als parcs.

PalmaLa política de mercantilitzar i treure un profit econòmic dels espais naturals impulsada per Gabriel Company ha registrat un estrepitós fracàs, fins al punt que les activitats realitzades al Parc Natural de l’Albufera han perdut el 50% de participants des que varen deixar de ser gratuïtes.

Segons les dades que maneja el GOB i que el seu responsable de conservació, Toni Muñoz, ha exposat en diferents juntes rectores del parc més veterà de Balears, ha passat d’unes ràtios de 16 persones per activitat, quan encara no es cobrava, a 7,9 participants, segons la memòria de 2013.

“Sembla que per aquest Govern el gaudi dels valors particulars dels espais protegits, aquells que realment els defineixen (valors naturals i culturals), és considerat gairebé un luxe, i per això qui els vulgui gaudir ha de pagar per fer-ho. Això quadra perfectament amb el plantejament, exposat en junta rectora, dels responsables de Medi Ambient, en el sentit que “la gent que realment vol gaudir de l’espai està disposada a pagar”, afirma Toni Muñoz.

De moment, el Govern no ha anunciat cap rectificació a l’hora de cobrar per les activitats, tot i que “en alguns casos fins i tot es cancel·len, cosa que abans no passava mai”, afirma una font de la Conselleria de Medi Ambient.

Sí que en canvi hi ha hagut una reculada important en matèria de cobrament per l’entrada als centres d’interpretació. Aquest dijous el BOIB publicava l’acord de l’Ibanat de deixar de cobrar per entrar a Ca s’Amitger, l’albufera del Grau, Can Marroig i Can Bateman.

Aquest darrer, el centre d’interpretació més veterà de tots els espais naturals, ubicat al de l’Albufera, ha tancat l’any 2014 amb cap visitant. Les obres per recuperar aquest espai n’han provocat el tancament, si bé el 2013 ja havia estat el pitjor en molts d’anys. El motiu, el cobrament. Tot i que el responsable de l’Ibanat assegura en el seu informe per justificar la mesura que “els objectius s’han complert”, la realitat és que els ingressos són ridículs i l’únic que s’ha aconseguit és una davallada mai vista en el nombre de visitants.

Afortunadament, al llarg d’aquests dos anys després de la instauració del pagament per tallers i visites guiades, i per entrar a centres d’interpretació, la realitat ha tirat pel terra el plantejament mercantilista, que d’altra banda és greument discriminatori, ja que aposta perquè només els que poden pagar tenen dret a gaudir de la qualitat dels espais protegits”, assegura el portaveu del GOB.

Per si fos poc, mentre s’estava cobrant per entrar als centres d’interpretació, el personal ha hagut de suportar les queixes de residents i visitants sobre la manca de manteniment i el mal estat d’algunes instal·lacions. El model anglosaxó, expert a treure profit dels espais naturals, aposta per la venda d’objectes i el cobrament de serveis alternatius, com l’aparcament o el lloguer de material, més que per l’accés. Aquí s’ha fet a l’inrevés.

stats