12/09/2020

Les Kardashian: s’acaba el ‘reality’ però no el xou

4 min
Kourtney Kardashian, Kim Kardashian i Kris Jenner en una imatge de quan van assistir a la desfilada de Givenchy del 2017.

Parlar de reality shows i no parlar de les Kardashian és tan inconcebible com parlar de pacifisme i no parlar de Mahatma Gandhi. O, fent un símil amb casa nostra, és com parlar d’Andorra i no esmentar Pujol i Ferrusola. I és que després de catorze anys en antena en un reality anomenat Keeping up with the Kardashians, aquella desconeguda família de Los Angeles -que només era un satèl·lit llunyà respecte a alguns cadellets de la jet local- s’ha convertit en una potència global capaç d’aconseguir que Donald Trump perdoni la pena a presos condemnats a cadena perpètua, com va passar el 2018 amb Alice Marie Johnson, que amb 60 anys portava 22 anys empresonada per delictes de tràfic de drogues.

En aquella ocasió, la protagonista de la fita va ser Kim Kardashian (01) -la més famosa de totes les dones que formen el reality, sobretot des que es va casar amb Kanye West (01), amb qui acumula una fortuna conjunta de 1.000 milions de dòlars-, però hauria pogut ser qualsevol de les germanes que formen aquest xou la que canviés el destí de la presa en qüestió. Perquè quan elles parlen d’alguna cosa o van a algun lloc, els focus de mig món les acompanyen, i això estova moltes consciències i les fa molt mal·leables. Tal és el seu poder mediàtic que, després de tots els anys que portaven convivint amb càmeres dins de les seves mansions, han aconseguit unes quotes de pantalla que han fet que el canal E! -on s’emet el seu programa- els arribi a pagar 100 milions de dòlars per seguir amb el reality.

D’aquest èxit col·lectiu n’han tret cadascuna els seus èxits individuals. Perquè no només han treballat per a la seva empresa mediàtica familiar, sinó que també han fundat firmes de moda i de cosmètica, així com molts altres tipus d’iniciatives empresarials que han revertit en fructífers negocis particulars. Possiblement, la que més calaix ha fet ha sigut Kylie Jenner, que va néixer com a adulta davant les càmeres, ja que quan el xou va començar ella tenia només 9 anys i allà s’ha fet gran. Kylie, filla de Kris Jenner i Caitlyn Jenner (03) -que quan va començar el programa era coneguda com un home amb el nom de Bruce Jenner, que justament era l’únic famós del programa perquè havia sigut medallista olímpic pels EUA en atletisme-, ha sigut considerada per Forbes com la jove més rica del món, amb un patrimoni estimat quan tenia només 20 anys de 900 milions de dòlars, segons el citat mitjà i d’altres com WWD o Fortune.

Amb tot, aquella família que el 2007 va veure com s’emetia el primer episodi sobre la seva vida -suposadament- privada s’acomiada ara de sobte, tot i el munt de beneficis que els comportava el fet de viure en directe. Kourtney, Khloé, Kim, Kendall i Kylie, acompanyades de la seva màmager Kris, s’hauran d’enfrontar ara amb una vida sense televisar en què l’única eina per seguir sent un producte de primer ordre seran les xarxes socials, que van tenir la sort que esclatessin socialment mentre elles estaven en ple apogeu de la seva fama tradicional, per convertir-les també en icones de la celebritat 2.0. De fet, les van fer tan famoses que la Kendall (04) va col·lapsar el tram alt de la Rambla de Barcelona quan va venir a inaugurar la botiga de Mango del carrer Canuda, on devien pagar més per la seva visita que per les obres de remodelació.

Els possibles motius del comiat

Aquest abrupte comiat del clan després de vint temporades es podria associar al fet que elles hagin observat que el futur està completament al marge de la televisió. Però tots sabem que el futur és multipantalla i que, mentre la gent comenta a Twitter o Instagram, la tele està en marxa. Per tot això, em sembla exagerat allò de dir que hi ha un abans i un després de la cancel·lació d’aquest programa, que actualment es pot veure sencer a Espanya a través de Netflix. No és un canvi d’era. És simplement que alguna circumstància interna de la família els ha impedit seguir endavant. I si bé es cert que ho han fet amb certa aparença de calma, no es pot descartar que les germanes que menys funcionen comercialment en solitari algun dia deixin anar què ha generat aquesta decisió que a elles les ha perjudicat.

Per ara aguanta l’harmonia, però no es pot descartar que el pròxim reality sigui sobre el que va acabar amb el primer reality. Potser en la temporada que queda per emetre es pugui entreveure algun dels motius que han generat el daltabaix. Així d’entrada no sorprendria que el que ha decantat la balança hagi sigut que Kim es veiés obligada a plegar veles perquè el seu marit Kanye West està en una situació mental molt delicada. Diguem que la seva bipolaritat no pot solucionar-se ni de lluny si viu ficat en aquell pou d’egos televisius i d’obligacions contractuals. Això o que, ateses les seves circumstàncies, la Kim no pot controlar quina part de la realitat s’explica al programa i tem que es coneguin coses fins ara desconegudes. És a dir, la realitat real darrere la pseudorealitat televisiva.

En qualsevol cas, the show must go on, i la Kim no està disposada a perdre un duro i pensa aprofitar cada gota d’atenció fins al final. El mateix dia de l’anunci que plegaven, dimecres, quan era evident que registraria un trànsit espectacular al seu perfil d’Instagram -on ja normalment la segueixen 188 milions de persones-, va penjar-hi un extensíssim reportatge en què apareixen totes les faixes que ven a través de l’última marca que ha fundat. Els realities potser s’acaben, però viure en funció de l’audiència sembla que és una ambició insondable. S’ha acabat el reality, però no s’ha acabat el xou.

stats