07/06/2013

Ofensiva per portar el tren al Prat

3 min

Barcelona.Quatre anys després d'entrar en funcionament, a la nova terminal de l'aeroport del Prat encara no hi arriba el tren, una situació ben diferent del que passa a la T4 de Barajas. Els accessos ferroviaris a l'aeroport del Prat es van projectar el 1998, però les obres no han començat. Per desencallar la connexió en tren entre Barcelona i la T1 -la línia de Rodalies només arriba fins a la T2-, la Generalitat ha proposat al ministeri de Foment posar en marxa un servei de llançadora ferroviària que enllaci la capital catalana amb la nova terminal amb una freqüència de 15 minuts. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va presentar el projecte dimarts a Ana Pastor i ara el ministeri de Foment n'haurà d'estudiar la viabilitat. Fins ara, l'Estat s'havia escudat en la disponibilitat pressupostària per congelar les obres. "Per la competitivitat de la ciutat i del país és urgent solucionar aquesta connexió", va expressar ahir Vila.

L'actual projecte de vial entre Barcelona i l'aeroport està pressupostat en 310 milions d'euros i els treballs estan adjudicats a la UTE formada per Copcisa, Ferrovial-Agroman i Sacyr. Per accelerar els terminis d'execució, la proposta de la Generalitat preveu un servei de llançadora que prioritza la connexió amb la T1 i deixa per a una segona fase la parada a la T2. Mentrestant, l'enllaç entre les dues terminals es faria a través del metro (L9), un projecte que el Govern té a mitges. La conselleria de Territori entén que, si Foment és receptiu, els accessos ferroviaris estarien operatius en un termini de quatre anys i el servei llançadora podria funcionar el 2017. El cost també seria més baix, de 217,4 milions d'euros: un estalvi de 93,2 milions. Per finançar-lo, la Generalitat proposa una fórmula de col·laboració público-privada, en què Foment assumiria el 50% del cost de l'obra, mentre que la resta -també els costos d'operació del servei- es finançaria amb el preu del bitllet.

Lluny de les capitals europees

En una primera fase, la nova línia connectaria l'aeroport amb les estacions de Sants (el trajecte duraria 19 minuts) i de Passeig de Gràcia (26 minuts). El traçat aprofitaria una part del ramal d'una línia de Rodalies (R2) fins al Prat de Llobregat i després enllaçaria amb un nou corredor de 4,5 quilòmetres -la major part en túnel- de doble via d'ample mixt. Més endavant, el servei de llançadora també arribaria a les estacions del TGV del Prat (7 minuts de trajecte) i a la futura estació de la Sagrera (31 minuts).

L'aeroport de Barcelona atén cada any 35 milions de viatgers, 23 dels quals fan servir la T1. Malgrat això, només un 14% dels passatgers que accedeixen a l'aeroport ho fan en tren (4,5 milions), un percentatge sensiblement inferior a altres infraestructures de capitals europees (vegeu gràfic). La conselleria de Territori calcula que la quota de transport ferroviari podria ascendir fins a un 24% del total de passatgers que es desplacen a la nova terminal (8,6 milions de viatgers). En l'actualitat, el 33% dels viatgers utilitzen el taxi per anar a l'aeroport i el 28% hi van en vehicle privat.

Finançat amb el preu del bitllet

La proposta de col·laboració público-privada implicarà que siguin els usuaris els que financin no només part de l'obra sinó també els costos del servei. Vila va anunciar que el preu del bitllet oscil·laria entre els 0,98 i i els 6 euros, en funció del grau de recurrència, la utilització de títols integrats o l'ús del bitllet senzill. A aquest preu s'hi afegiria un suplement. No pagaran el mateix els treballadors de l'aeroport que els turistes que ocasionalment hagin de desplaçar-se a les terminals del Prat. La negociació amb Foment -el conseller de Territori va assegurar que la ministra va veure "bé" la proposta- també haurà d'incloure les empreses que ara tenien adjudicades les obres. Vila va apuntar la possibilitat que sigui una companyia diferent de Renfe la que operi la nova línia.

stats