VIATGE A L’AMÈRICA LLATINA

Trias reivindica els beneficis d’exportar el model Barcelona

L’alcalde defensa la feina per captar inversions i establir aliances

“Si com a ciutat ens creiem que quedant-nos tancats a casa i no anant a fora ens en sortirem, estem equivocats. Hi ha gent que això no ho entén. Però sortir fora de casa per donar a conèixer Barcelona és molt important. Totes les ciutats que hem visitat han mostrat interès per col·laborar amb Barcelona, i nosaltres amb elles. Això és recíproc”. Xavier Trias va fer aquesta reflexió després de visitar, acompanyat d’un ampli seguici, una de les faveles de Rio de Janeiro -Babilônia i Chapéu Mangueira-, l’última parada del viatge de més d’una setmana pels Estats Units, Colòmbia i el Brasil. L’alcalde va reivindicar els beneficis d’exportar el model Barcelona a Rio, on va conèixer el projecte de pacificació de faveles -n’hi ha unes 800 i en 34 s’ha aplicat el programa de recursos socials i presència policial-, així com la reforma urbanística de Porto Maravilha, una ambiciosa transformació per recuperar la façana litoral, avui obsoleta i degradada.

Rio de Janeiro, seu olímpica dels Jocs del 2016, és la ciutat que ha explicitat més clarament el seu anhel per reproduir el model de renovació urbana de la capital catalana. Ho demostra el fet que Barcelona Regional -l’agència pública de desenvolupament urbà-, juntament amb el despatx d’arquitectes Alonso Balaguer i Riera, hagin dut a terme el pla director de Porto Maravilha, una mostra de col·laboració público-privada a l’estranger. “Barcelona és el millor exemple que tenim de ciutats que han recuperat l’àrea portuària. I és un model idoni de com es pot canviar la dinàmica d’una ciutat”, explicava a l’ARA Alberto Silva, president de l’Empresa de Desenvolupament Urbà del Port de Rio (CDURP), la societat municipal que administra el canvi integral a la zona portuària.

Trias entén que tant a Rio com a Miami -a Florida hi va exposar el potencial del clúster nàutic i el lideratge de la ciutat en el negoci dels creuers a la Mediterrània, i va entrevistar-se amb els grans operadors del sector creuerista- es van complir els objectius d’aquests viatges: promocionar el teixit empresarial català a l’estranger, captar inversions per a la ciutat i visualitzar el model Barcelona al món. “El viatge ha estat especialment interessant”, va afirmar Trias en el balanç davant de la premsa. La síntesi rebatia comentaris crítics de l’oposició, com el d’Alberto Fernández Díaz, president del grup municipal del PP, que aquesta setmana va acusar l’equip de govern de CiU de deixar la ciutat desatesa, en referència a la durada del viatge i a la nodrida comitiva que acompanyava Trias, inclosos dos tinents d’alcalde, Antoni Vives i Sònia Recasens.

El pròxim viatge, a l’Índia

L’Ajuntament reivindica les aliances econòmiques i de col·laboració que s’han establert en el viatge institucional de l’alcalde, el tercer del mandat, després dels recorreguts pels Estats Units -el maig del 2013 va visitar San Francisco, Los Angeles, San José i Nova York- i la Xina -el juliol del 2012 va ser a Xangai, Pequín i Shenzhen, a banda de Hong Kong-. A l’Amèrica Llatina es van tancar acords per fer possible que societats municipals de Barcelona assessorin en projectes urbanístics, que poden implicar empreses catalanes. Un exemple és la iniciativa Ruta N de Medellín, que la ciutat colombiana desenvolupa inspirant-se en el districte tecnològic 22@. A Miami, en canvi, van començar les negociacions per aconseguir un segon vol directe diari entre la ciutat de Florida i Barcelona, una connexió que opera des de l’estiu del 2012. L’Ajuntament té sobre la taula més viatges oficials. El primer serà a l’Índia. El consistori treballa amb la hipòtesi que es faci aquest 2014. El següent seria al Japó, però quedaria per a un altre mandat.