EL NEGOCI TURÍSTIC: ELS LÍMITS
Efímers Tema del dia 20/10/2013

El gran interrogant: l'encaix de BCN World

La seva idoneïtat dependrà de com harmonitza amb el model turístic i territorial

i
Joan Serra
2 min

Barcelona"Si tots remem en la mateixa direcció, en un període de 15 o 20 anys haurem canviat el panorama turístic". La frase és de Carlo Umberto Bonomi, conseller delegat d'Investindustrial, societat propietària de Port Aventura. Bonomi la va pronunciar dimecres en la Jornada Gresol, una trobada econòmica organitzada a Salou amb més de 500 empresaris que va servir per presentar en públic l'aliança entre BCN World i Port Aventura. L'empresa que gestiona el parc temàtic, ara nou soci de Veremonte, construirà fins a 3.000 habitacions d'hotel si es desenvolupen les sis fases del macrocomplex. De moment, només s'ha concretat la primera fase del projecte.

L'acord reforça la musculatura de BCN World i permet a Veremonte associar el projecte al turisme familiar, mentre que Port Aventura s'assegura enfortir el seu negoci hoteler, que ja explota amb èxit al parc temàtic. El pacte significa un altre pas endavant en la concreció del macrocomplex que s'ha de començar a construir a Salou i Vila-seca. Mentre accelera la recerca de més inversors internacionals, Veremonte espera ara que es concreti el tràmit parlamentari per validar la llei i iniciar les obres.

El Govern, per la seva banda, ha posat totes les facilitats per fer viable el macrocomplex, per exemple, amb la modificació a la baixa del tipus màxim de l'impost als casinos: del 55% al 10%. La Generalitat també ho veu com una oportunitat i calcula que la recaptació del primer casino que es construeixi a BCN World compensarà el que deixaran de pagar els altres quatre establiments que actualment satisfan aquest impost. Tal com va avançar l'ARA, segons la memòria econòmica que acompanya el projecte de llei de reforma del tribut, la recaptació total ascendirà fins als 44,6 milions d'euros (19 més que avui), dels quals BCN World aportarà el 81%.

Però més enllà dels ingressos fiscals, BCN World obre interrogants per l'impacte que tindrà en el model turístic i territorial. Avaluar l'encaix d'un projecte que ha de generar l'arribada de 10 milions de visitants a l'any -segons les promeses inicials de Veremonte- és el que preocupa experts com Salvador Anton, degà de la Facultat de Turisme i Geografia de la Universitat Rovira i Virgili (URV). "L'encaix quedarà determinat per com es concreta la dimensió i els continguts del projecte, i quines són les mesures d'acompanyament que s'estableixen", raona Anton.

El catedràtic de la URV troba sensata la decisió d'ubicar el macrocomplex hoteler i d'oci a l'entorn del principal pol d'entreteniment del país, però subratlla que la idoneïtat final de BCN World dependrà de la seva coherència amb el model turístic i territorial català. Anton reclama avaluar com el projecte propiciarà la transformació de l'estructura turística de la Costa Daurada i Tarragona, i si, a escala catalana, el projecte ajudarà a redefinir el model productiu, inclòs el turístic. I posa d'exemple París. Aprofitant el vintè aniversari de la implantació de Disney, s'ha obert un debat públic ampli sobre el futur de Val d'Europe -l'aglomeració urbana on està ubicat- com a pol de competitivitat territorial a l'est de París.

stats