TRAGÈDIA FERROVIÀRIA
Misc 11/09/2013

El jutge imputa tres presidents d'Adif per l'accident de Santiago

Aláez també cita a declarar com a imputats 5 càrrecs intermedis

i
Joan Serra
2 min

Barcelona.El president de l'administrador d'infraestructures ferroviàries (Adif) ja va haver de comparèixer al Congrés i ara haurà d'explicar-se davant del magistrat Luis Aláez, que investiga l'accident de tren que el 24 de juliol va provocar la mort de 79 persones a Santiago de Compostel·la. El magistrat va anunciar ahir que citarà a declarar Gonzalo Ferre i els seus dos antecessors, Enrique Verdeguer -president de l'ens després de l'arribada del PP al govern espanyol- i Antonio González Marín -que va ocupar el càrrec durant l'etapa de l'executiu socialista de Rodríguez Zapatero-. Són les persones que han estat al capdavant d'Adif des que es va inaugurar el tram entre Ourense i Santiago, on es va produir el sinistre. El jutge ja va assenyalar Adif a l'agost, quan va argumentar que l'error del maquinista, Francisco José Garzón Amo, no era l'únic causant de la tragèdia.

El titular del jutjat d'instrucció número 3 de Santiago també citarà a declarar com a imputats els consellers de l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries des de l'11 de desembre del 2011, quan es va inaugurar la línia Santiago-Ourense, en la qual es va produir el descarrilament. En una interlocutòria que va emetre ahir, facilitada pel Tribunal Superior de Justícia de Galícia, el magistrat sol·licita a Adif que faciliti la identitat "de totes les persones que han estat presidents i vocals" del consell d'administració. En el document, Alaéz ja cita com a imputats cinc càrrecs intermedis d'Adif. Es tracta del director de seguretat en la circulació, Manuel B.G.; el gerent de l'àrea de seguretat en la circulació nord-est, Fernando R.S., i el cap d'inspecció de la gerència de l'àrea de seguretat en la circulació nord-est, José Antonio G.D., així com els inspectors Carlos A.G. i Roberto S.A.

Responsables de la seguretat

El jutge vol determinar quines persones tenien la competència d'haver dotat la via de les mesures de seguretat que haurien evitat el sinistre. Aláez qüestiona que els imputats complissin amb l'obligació de dotar la línia dels protocols de seguretat adequats per minimitzar el risc per a la circulació de trens al funest revolt d'A Grandeira.

En una interlocutòria prèvia emesa pel jutge es detallava que les morts i les lesions de l'accident estaven "òbviament connectades" amb la conducció inadequada per excés de velocitat del maquinista, però es precisava que el gestor ferroviari va incórrer en una "imprudència punible" en descuidar la senyalització de la via. El jutge entén que l'error humà s'hauria d'haver pal·liat amb sistemes de seguretat que ja existeixen. El magistrat ja havia rebutjat imputar Renfe, tal com havia sol·licitat l'advocat d'una de les víctimes, l'exmagistrat de l'Audiència Nacional Baltasar Garzón.

stats