23/01/2016

“M’agraden les novel·les negres absurdes”

3 min
Periodista, editor i escriptor, François Thomazeau viatja a Barcelona gairebé cada any. Troba que la ciutat s’assembla a Marsella, on va créixer i encara viu.

BarcelonaFrançois Thomazeau imagina a Consulting una mena d’agència sindical que es dedica a buscar la “pau social” de les empreses eliminant -literalment- els treballadors problemàtics. “Vaig acabar la novel·la abans que esclatés la crisi, i els editors a qui la vaig presentar em deien que la situació que descrivia era impossible -diu-. Poc després es va saber que el sindicat metal·lúrgic compartia amb la patronal una caixa negra amb fons secrets per fer els seus negocis bruts”. La novel·la de Thomazeau és un cara a cara entre el “consultor” assassí, l’Antoine, i un sindicalista convençut, el Pascal. L’estratègia de l’autor no és la del thriller distanciat -com va fer Constantin Costa-Gavras a la pel·lícula Arcadia (2005)- sinó la de la ficció amb sentit de l’humor. “M’agraden les novel·les negres absurdes. L’humor et permet dir coses importants sense sonar pretensiós. Un dels autors que he seguit des de fa anys i amb qui m’ho passo molt bé és Eduardo Mendoza. M’encanta la seva sèrie de novel·les sobre el detectiu boig!”, diu l’escriptor, que és a Barcelona per tancar el festival Tiana Negra aquest vespre (20 h).

“Últimament he escrit molt de ciclisme. Me n’agrada el costat humà, però també és un tema sucós, ple de corrupció i dopatge -admet abans de referir-se a un dels seus últims llibres, L’imposture du sport -. Aquí hi denuncio com els esports s’han convertit sobretot en un negoci. Els diners hi tenen massa importància”. La mercantilització creixent és precisament un dels temes que preocupaven Thomazeau quan va començar a escriure Consulting, que la col·lecció Crims.cat d’Alrevés publica ara en català. “Quan tenia 30 anys i vaig començar a treballar hi havia amor per la feina -fa memòria-. Actualment, el costat social de la feina està en procés de desaparèixer. Entre l’empresari i el treballador ja no hi ha una relació de convivència i amigabilitat, sinó de compra i venda. L’economia neoliberal ha aconseguit convertir la massa d’assalariats en titelles que es mouen mecànicament, amb obediència”.

Eclosió de la novel·la marsellesa

Thomazeau va debutar en el gènere negre el 1995 amb La faute à Dégun, que va inaugurar el neopolar francès -reinvenció actualitzada del gènere- juntament amb Total Khéops, de Jean-Claude Izzo, i Trois jours d’engatse, de Philippe Carrese. “Els dos autors m’agraden molt, però em sento més a prop de Carrese, perquè Izzo al final fa guanyar els bons, i a mi m’agrada que els dolents puguin sortir-se amb la seva”, reconeix. “Les tres novel·les van fer que es donés una eclosió sobtada de novel·la negra ambientada a Marsella, la ciutat on he crescut i on visc”, diu. Des d’allà -amb un parèntesi en què va treballar per a una agència de premsa a París- Thomazeau ha escrit quinze novel·les, una vintena d’assajos i centenars d’articles esportius.

Tiana Negra dedica una intensa jornada al gènere criminal

Per quart any consecutiu, el festival Tiana Negra dedica una atapeïda programació al gènere criminal refermant una vegada més l’aposta pels autors catalans. Al matí hi haurà dues taules rodones de presentacions: a la primera (11 h) hi haurà Rafael Vallbona, Xavier Vernetta, J.R. Armadàs, Mireia Llinàs, Marc Moreno i Jordi Boixadós, i la segona (12.30 h) comptarà amb Margarida Aritzeta, Emili Bayo, Esperança Camps, Jordi Solé i Toni Arencón. La tarda començarà amb el documental L’atemptat d’‘El Papus’ (16 h), seguit d’un debat sobre periodisme d’investigació, en què participaran Jordi Borràs, Federico Vázquez Osuna, Laura de Andrés i Gemma Garcia.

Hi haurà, també, dos actes singulars: una taula rodona entre policies de veritat i policies de ficció (18.15 h) i un combat de boxa que mostrarà les relacions entre política i novel·la negra a partir de la conversa entre Damià del Clot i Francesc Ribera Titot (19.15 h). La 4a edició de Tiana Negra es tancarà amb la presentació de Consulting, de François Thomazeau, i un recital de poesia negra a càrrec de Jordi Valls i Titot (20.45 h).

El festival, comissariat per Sebastià Bennassar, ha crescut en paral·lel a l’aposta pel gènere negre en català d’editorials com ara Alrevés, Llibres del Delicte, Meteora, RBA, Ara Llibres i Columna.

stats