Publicitat
Publicitat

SECTOR EDITORIAL

Obre la Fira del Llibre de Frankfurt més política dels últims anys

La llibertat d’expressió i el diàleg amb l’islam centren el debat

Ja fa 67 anys que Frankfurt celebra anualment una fira del llibre que s’ha convertit en la més important del món, seguida, encara a molta distància, de la de Guadalajara i Londres. Fins diumenge més de 7.000 expositors provinents d’un centenar de països compraran les principals novetats internacionals dels seus catàlegs i vendran drets d’alguns dels seus títols. A la roda de premsa d’obertura, Heinrich Reithmüller, president de l’Associació de Llibreters Alemanys, va recordar que “el món està revoltat” abans de fer referència a l’arribada a Europa, durant els últims mesos, de desenes de milers de refugiats. “Després dels atemptats del gener contra Charlie Hebdo els editors i llibreters alemanys som més conscients de la necessitat de reforçar la defensa de la paraula lliure”.

La conferència inaugural de Salman Rushdie va tractar sobre la necessitat de la llibertat d’expressió i d’un altre dels temes clau d’aquesta fira: la integració i el diàleg islàmic en la cultura europea. Per això aquest diumenge recollirà el Premi de la Pau de la Fira l’estudiós de l’islam Navid Kermani. No és casual tampoc que la cultura convidada, la d’Indonèsia, sigui una de les que té un percentatge més alt de població musulmana. Entre els 70 autors indonesis que hi han viatjat -encara molt poc coneguts a Europa- hi ha Andrea Hirata i Ayu Utami.

El procés de digitalització dels catàlegs editorials continua obert, encara que la quota de mercat del llibre electrònic sigui molt menor del que s’havia previst. A Espanya representa poc més del 3%, i al país on és més elevada, els Estats Units, s’ha estancat al 20% des de fa anys. Al mercat alemany, el més gran d’Europa, ronda el 5%, si bé des de cadenes de llibreries com la Hugendubel esperen que el llibre electrònic arribi a representar un 15% de les vendes.

Un dels índexs preocupants és l’estancament del percentatge de lectors a Europa, que se situa al 70%, set punts per sobre d’Espanya, tot i que en els últims anys ha crescut l’autoedició gràcies a l’abaratiment dels costos i les facilitats tecnològiques. Hi ha més autors per a menys lectors.

Si els últims informes del sector editorial espanyol marquen que comença una lenta recuperació al mercat interior -en aquests últims cinc anys s’ha perdut al voltant del 40% de facturació- Alemanya viu moments d’estancament, encara que la situació hi sigui molt millor. “La facturació la disparen títols d’èxit enorme com Harry Potter o Cinquanta ombres d’en Grey -recordava Reithmüller-. Aquest any no s’han publicat títols així”.

Els llibres que ens fan grans