CRÍTICATV

Un tast de les Campos

Telecinco està perpetrant l’estereotip de la dona obsessionada amb el seu aspecte

Telecinco va estrenar aquest dijous Las Campos, un docu reality per ensenyar el dia a dia de María Teresa Campos i la seva filla Terelu. Sorprèn que facin un programa per mostrar com és la seva intimitat perquè si per alguna cosa és famosa Terelu Campos és, precisament, per passar-se el dia a la televisió i a les revistes del cor parlant de la seva vida. Per tant, tret que el nou programa revelés que les Campos tenen un soterrani a casa des d’on cada nit enriqueixen urani, poca cosa ens queda per saber de la seva vida.

El nom del programa és publicitat enganyosa. Quan sents Las Campos imagines que n’hi ha moltes, de Campos. Però resulta que només n’hi ha dues: la María Teresa i la Terelu. A veure, si ens cenyim a la gramàtica és cert que amb dues ja poden posar la s, però per la grandiloqüència del nom esperava més quantitat de Campos. Una saga. Què dic una saga, un exèrcit! O un poble de Màlaga on totes les habitants són dones i família de María Teresa Campos. Villanueva de las Campos o Teresas de la Frontera. Un matriarcat on totes les dones es diuen Teresa i per distingir-se entre elles es fan dir María Teresa, Terelu, Tere, Teresita, Tesa, Tess... I les habitants d’aquest poble fan les coses que fan habitualment les Campos: tertúlies roses; i es passen el dia a la plaça de l’Ajuntament criticant la resta de veïns.

De moment és un programa sobre la relació que té la Terelu amb el menjar: s’ha engreixat en els últims mesos i ara té un cos que no encaixa amb els cànons de bellesa occidental

Però el que més em va sorprendre d’aquest primer capítol és que no és un programa sobre les Campos, en plural. De moment és un programa sobre la relació que té la Terelu amb el menjar: s’ha engreixat en els últims mesos i ara té un cos que no encaixa amb els cànons de bellesa occidental. El programa es va dedicar a mostrar durant una hora l’obsessió de la Terelu amb el seu pes: parlava de com trobava a faltar estar prima, deia que no volia mirar fotos antigues perquè es deprimia, la vam veure preparant un sopar per als seus amics basat exclusivament en verdures...

L’elecció del tema no és gratuïta. Telecinco coneix el seu públic objectiu: les dones. I també deu conèixer l’estudi de la Societat Espanyola per l’Estudi de l’Obesitat que diu que el 80% de les dones han fet règim en algun moment de la seva vida, el necessitessin per qüestions de salut o no. Per tant, busquen la identificació del públic femení amb el cas de la Terelu, fer-nos veure que no estem soles, que no només nosaltres ens preocupem per aquests quilos de més, que gent tan famosa com la Terelu, ves per on, té les mateixes neurosis que nosaltres. Oh, quin descans.

Potser la cadena ho vendrà com a labor social, però en realitat està perpetrant l’estereotip de la dona obsessionada amb el seu aspecte físic. Tan de bo algun dia Telecinco deixi enrere aquesta falsa reivindicació de la diversitat de cossos i no faci més programes que centren el seu contingut a jutjar el cos femení.