Misc 31/05/2018

Impuls definitiu a Les Cases de la Música

El projecte de promoció de la música en directe vol créixer i internacionalitzar-se

i
Laura Serra
2 min
Impuls definitiu a  Les Cases de la Música

BarcelonaEl nom és en plural -les Cases de la Música-, però el projecte ja té per fi un conveni marc que equipara els cinc espais de Catalunya que es dediquen a potenciar tots els vessants de la música en directe i facilitar la professionalització del planter musical del país. L’objectiu és garantir-ne l’estabilitat i la continuïtat i facilitar l’ampliació d’una iniciativa singular que vol ser referència a Europa i que ja s’ha replicat al País Basc. “Som el projecte que té més temps d’antiguitat i l’únic que engloba creació musical amb participació ciutadana. Tenim potencial per ser referents”, assegura el coordinador, Jordi Planagumà.

Les Cases de la Música és un projecte sociomusical en xarxa. Va néixer el 2005 d’una aliança publicoprivada que vinculava sales com la Salamandra de l’Hospitalet, la Stroika de Manresa i La Mirona de Salt, amb el suport de les respectives diputacions, els ajuntaments i la Generalitat de Catalunya, que ahir van signar el conveni, que des d’ara serà igual per a tots els espais, com ja marcava el Pla Integral de la Música. “Fins ara teníem cinc Cases de la Música; ara tindrem un sol projecte amb cinc seus”, resumia Planagumà. Actualment n’hi ha a Girona, l’Hospitalet de Llobregat, Mataró, Manresa i Terrassa, ciutats que “viuen a l’ombra” de Barcelona, però ja es pensa a sumar-hi municipis com ara Lleida, Reus i Tarragona, que abans de la crisi havien fet els primers passos. “Potser el model d’expansió ha de ser crear seus satèl·lit que puguin complementar les cases actuals”, apunta el coordinador, conscient de l’esforç econòmic que implica cadascun dels centres: “Hi ha d’haver algú que vulgui liderar el projecte i abocar-hi feina i recursos, i administracions que hi creguin i que hi aportin diners”.

Ajudar amateurs i emergents

Les Cases de la Música es dediquen a la formació integral de tècnics i músics (tot i que no és reglada), a impulsar la creació, a la promoció de circuits i a la generació de públics. Planagumà sol fer el símil amb la feina d’una escola de futbol base. Si se sumés l’oferta de les Cases de la Música, es tractaria d’un equipament important: tres estudis de gravació, cinc espais de creació, 32 bucs d’assaig i quatre sales de concerts amb programació musical estable. A més, tenen acords de col·laboració amb festivals com el Mercat de la Música Viva de Vic, el concurs Sona9 i la Fira Mediterrània de Manresa. També tenen beques per incentivar la creació i organitzen cicles en xarxa com els familiars Xics’n’Roll i Musiquetes, Discconcerts per a la integració social i la Incubadora Musical per a emergents.

Cinc empreses privades i set administracions van escenificar ahir la seva aliança per afavorir la consolidació d’“un projecte de futur, no puntual”, va dir Xavier Díaz, director de l’ICEC. El delegat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Juanjo Puigcorbé, va destacar que representa “una nova manera d’articular la creació musical al territori” amb “un ecosistema sostenible i innovador que implica docents, creadors, artistes i públic”.

stats