10/01/2015

Un exèrcit musical per a ‘El senyor dels anells’

3 min
L’orquestra i els cors en l’assaig general d’ahir al vespre a L’Auditori.

BarcelonaL’Auditori es convertirà aquest cap de setmana en la Terra Mitjana. Hòbbits, elfs, nans, homes i orcs s’encaminaran cap a Mórdor a ritme de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, els cors infantil i jove de l’Orfeó Català, el Cor Jove dels Països Catalans i la veu de la soprano Clara Sanabras, sota la batuta del director Shih-Hung Young. L’Auditori estrena un nou cicle de cinema i música simfònica amb aquesta producció internacional que permetrà veure la primera pel·lícula d’El senyor dels anells, La fraternitat de l’anell, amb la música de la banda sonora de Howard Shore en directe. Només se n’han pogut programar dues funcions per altres compromisos de l’OBC, avui i demà, i fa setmanes que s’han esgotat les 3.600 entrades.

Premiada el 2002 amb l’Oscar, el Globus d’Or i el Grammy com a millor banda sonora, la música del film de Peter Jackson té una funció atmosfèrica però també narrativa. Sentir tocar-la en directe permetrà descobrir com estils, instruments i tendències procedents de cultures de tot el món i totes les èpoques es barregen en l’univers de Tolkien: amb els hòbbits sona una banda de música celta (acordió, mandolina i guitarra), els orcs s’acompanyen de percussió i vents, amb els homes sonen els metalls... I en diverses escenes en què apareixen personatges femenins s’hi suma la veu de Clara Sanabras, una cantant catalana resident a Londres que fa tres anys que interpreta aquest muntatge arreu del món. Ha participat en diverses bandes sonores de Hollywood ( El hòbbit, Els jocs de la fam, Blancaneu i la llegenda del caçador ) però, en canvi, serà la primera vegada que canta al costat de l’OBC. Fer-ho, a més, sincronitzant-se amb la pantalla té les seves particularitats: “És com una nova disciplina musical, i és molt popular. Per a mi és un repte tècnic i musical, perquè canto les veus de les diverses intèrprets de la pel·lícula, gent que admiro, com Elizabeth Fraser, Annie Lennox i Enya, a més dels fragments que feia una soprano clàssica”, diu Sanabras, que explica que el director compta amb un sistema de pantalles per anar seguint la pel·lícula a la vegada que dirigeix orquestra i cors. Sanabras, per la seva banda, ha hagut d’aprendre èlfic a partir de la transcripció fonètica feta pels experts del film.

Les pròximes, Pixar i ‘The artist’

És possible que a la platea de L’Auditori hi hagi públic disfressat de personatge de la Terra Mitjana. Sanabras ho ha vist en grans auditoris de tot el món. El cinema i la música simfònica poden ser la porta d’entrada per a nous públics de la clàssica. “És un espectacle molt assequible”, diu Sanabras. El gerent de L’Auditori, Valentí Oviedo, ho veu com una estratègia per aconseguir “fer arribar moltíssima gent a la música simfònica i a l’OBC”, i que “l’OBC sigui de tothom i no d’uns quants”.

Per això van convertir l’esdeveniment en un cicle. La pròxima cita serà el 6, 7 i 8 de febrer amb un concert familiar de temes de Pixar i es tancarà al juliol amb la banda sonora de The artist, en què va participar Albert Guinovart. “Volem que els que comencen amb una cosa tan pop com El senyor dels anells s’interessin per la música simfònica. Després de The artist, la gent escolta la setena de Xostakóvitx i flipa”, diu Oviedo.

stats