L’ENTREVISTA

YOLANDA PEREGRÍN I SÍLVIA QUERA: “Volem que els nens amb síndrome de Down se sentin superherois a la vida real”

Creadores d’un videojoc terapèutic per a nens amb síndrome de Down que ha guanyat diversos premis

L’esforç que han d’invertir els nens amb síndrome de Down per aprendre el que altres nens aprenen fàcilment els converteix en veritables herois. Com uns herois se senten els nens amb aquesta discapacitat quan juguen al videojoc terapèutic que un grup de sis joves han ideat conjuntament amb investigadors del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona. Entre aquest grup de joves, tots de l’Escola Universitària de Realització Audiovisual i Multimèdia (ERAM) de Salt, hi ha la Yolanda Peregrín i la Sílvia Quera. En representació del grup i amb el projecte del videojoc, les dues noies han participat en l’última edició del programa Yuzz, Joves amb Idees, promogut pel Banco Santander i que a Girona es realitza en col·laboració amb l’Associació d’Empreses de Noves Tecnologies i el Parc Científic i Tecnològic de la UdG. El seu projecte ha resultat escollit el millor entre els 18 que hi han participat. Un guardó que se suma a un seguit de reconeixements a un projecte que uneix la investigació científica amb el videojoc per ajudar els nens amb síndrome de Down.

Com va sorgir la idea de crear el videojoc?

Sílvia : Va sorgir d’una assignatura de la nostra universitat. El nostre professor ens va proposar col·laborar amb un centre d’investigació del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona que estudia com un compost del te verd, juntament amb l’estimulació cognitiva, fa que el cervell de les persones amb síndrome de Down sigui més plàstic i els millori la funció cerebral. Un primer estudi amb adults amb síndrome de Down va donar resultats positius i ara la investigació es fa amb nens.

Quina havia de ser la vostra aportació a la investigació?

Sílvia : La Mara Dierssen, que dirigeix la investigació, buscava un tipus d’exercicis cognitius que motivessin els nens amb síndrome de Down que participaven en el seu estudi. Amb els exercicis clàssics els nens s’avorrien i ella buscava un videojoc divertit i motivador que tingués un contingut terapèutic. Nosaltres vam dissenyar els videojocs seguint els consells dels investigadors científics per assegurar-nos que funcionés i que els nens en traguessin el màxim profit.

I va agradar de seguida?

Yolanda : Vam fer un prototip per a Kinect i vam fer una prova amb els nens que participen en la investigació. Vam veure que els agradava tant que vam decidir l’any següent treballar-ho més com a treball de final de grau a la nostra universitat i ampliar-ho amb un documental, un conte i altres materials. El que va començar amb un videojoc, que ara està adaptat per jugar-hi amb la tauleta, és un projecte transmèdia per a diferents plataformes que hem batejat amb el nom d’Animal Hero.

El protagonista és un heroi. ¿És com voleu que se sentin els nens amb síndrome de Down?

Sílvia : El Hero, el protagonista, és un nen que ha d’enfrontar-se a un munt d’obstacles i perills per salvar el seu gos, l’Axel, que es va quedar a la Terra després que els humans fugissin a un altre planeta quan un virus va amenaçar la humanitat. Per recuperar el seu gos, el Hero necessitarà l’ajuda dels jugadors i ells es convertiran en herois de la història. El nostre objectiu és que aquests nens se sentin superherois no només jugant als nostres videojocs, sinó també a la vida real.

¿Vau comprovar que se sentien herois jugant amb el vostre videojoc?

Sílvia : Quan vam provar-lo amb nens que participen en l’estudi va ser emocionant veure que quan acabaven el joc estaven molt contents i anaven corrents a abraçar-se als seus pares. Era una manera d’aprendre que els motivava. Els videojocs adaptats a ells, juntament amb la ciència, poden ajudar molt aquests nens.

Què heu après dels nens amb síndrome Down?

Yolanda : Amb aquest projecte hem tingut l’oportunitat de conèixer molts nens amb aquesta discapacitat. Com més temps passàvem amb ells, més ens adonàvem que ells són uns superherois. Vam aprendre molt sobre ells, sobre la seva personalitat i la manera com superen els reptes amb què es troben diàriament. El fet de tenir dificultats no els fa més dèbils sinó que els motiva a lluitar amb més força per coses que els altres nens aconsegueixen molt fàcilment. No és cert que no poden aprendre. El seu positivisme ens va animar a seguir treballant en aquest projecte.

Per què creieu que s’ha escollit el vostre projecte entre els altres del programa Yuzz?

Yolanda : Penso que és perquè creiem molt en el projecte. Això es nota. Portem anys treballant-hi i seguim perquè estem convençuts que podem ajudar molt els nens amb síndrome de Down.

A part de rebre formació, en el programa Yuzz heu rebut assessorament empresarial. Què heu après?

Sílvia : Teníem com a assessor en Josep Bertran, de Secot, una entitat integrada per empresaris ja jubilats que aporten voluntàriament la seva experiència. Ell ens deia que ara som un equip en què tots som porters, perquè els que hem iniciat aquest projecte venim tots de l’ERAM i tenim la mateixa formació. I en una empresa cal incorporar professionals diversos. Ja col·laboren amb nosaltres un programador i un músic, i ens falta algú que tingui el vessant més empresarial. I també algun psicòleg o pedagog.

¿El pas següent és constituir una empresa i comercialitzar el videojoc i la resta de material del projecte Animal Hero ?

Sílvia : Ara estem col·laborant amb l’entitat Astrid 21 per seguir treballant en el projecte i millorar-lo. Aquest estiu volem acabar dos minijocs per donar-los gratis a través del Google Play. A partir del setembre intentarem recaptar fons a través de crowdfunding. L’objectiu és aconseguir uns 20.000 €, la meitat del que calculem que costa fer el joc complet. Llavors començaríem a comercialitzar-lo a particulars i a entitats que treballen amb nens amb síndrome de Down.