04/03/2016

Els vigilants del ciberassetjament

2 min
Els joves mediadors junt amb agents de la policia local i el director, Quim Ruhí.

GironaL’assetjament escolar ja no es pateix només dins l’aula o a l’hora del pati. Quan s’acaben les classes, els alumnes continuen connectats entre si a través de les xarxes socials (WhatsApp, Instagram i Snapchat, principalment) i això permet que molts adolescents víctimes de bullying no es puguin lliurar del turment ni quan són fora del centre docent. Cal recordar que només solen acabar en denúncia davant la policia els casos que acaben tenint conseqüències greus, a vegades irreparables, per a la víctima.

Detecció des de primera línia

Per detectar els casos de bullying i intentar resoldre’ls abans que derivin en un problema greu, la Policia Municipal de Girona i l’Institut Carles Rahola de la mateixa ciutat han decidit aliar-se amb els alumnes, que són els que més hi poden ajudar perquè “estan en primera línia” i poden adonar-se, tant dins del centre docent com a través de les xarxes socials, de si un company és víctima d’amenaces, insults o altres tipus d’agressions.

En concret, els alumnes que treballaran colze a colze amb la Policia Municipal i la direcció de l’institut seran quatre noies i un noi d’entre tercer d’ESO i primer de batxillerat. A partir d’avui s’encarregaran de vigilar si es produeixen casos de bullying i intentaran mediar per resoldre’ls a través del diàleg entre víctima i assetjador. Aquests cinc joves informaran avui a totes les classes que posen a disposició de tothom un correu electrònic per exposar els casos de bullying i demanar que s’activi la mediació.

“A l’institut ja tenim en marxa un sistema correctiu per als casos d’assetjament a través de sancions. Ara, amb aquest nou projecte, afrontem el problema d’una manera paral·lela que pot ser molt efectiva, perquè s’utilitza la via del diàleg entre iguals”, explica el director de l’institut, Quim Ruhí. El director afegeix que els cinc alumnes, els anomenats Facilitadors 3.0, s’han triat no perquè tinguin un expedient acadèmic brillant, tot i que la majoria el tenen, sinó perquè se’ls considera “responsables, sociables, discrets, empàtics i capaços de mantenir la confidencialitat”. Es tracta de “buscar solucions, no culpables”, diu el director.

Formació i suport d’agents

“M’agrada ajudar qui pateix i penso que puc fer bona feina”, explica la Kenia, integrant del grup Facilitadors 3.0. La Lídia, també del grup, explica que l’assetjament se sol exercir contra “els més febles”. La Rocío i la Marta asseguren que de vegades qui assetja “no és prou conscient del mal que fa”. “Dialogant, sobretot si ho fem entre els mateixos alumnes, es poden resoldre molts problemes”, afegeix l’Eloi. Els joves han rebut formació en ciberassetjament de la policia municipal i tenen el suport dels agents Esteve Tapias i Manel Marfil, especialitzats en la matèria.

stats