Misc 01/12/2013

Universitat i empresa: un camí junts?

i
Marta Espasa
3 min
Universitat i empresa: un camí junts?

Un dels principals objectius que tenen les universitats és formar persones amb un elevat nivell de qualificació perquè puguin trobar feina en el mercat laboral. És a dir, formar bons professionals. Aquest objectiu no el discuteix ningú, però sí que hi ha un debat molt actiu sobre la relació que hi ha, o que hi ha d'haver, entre la formació que s'ofereix des de la universitat i les necessitats del mercat de treball. Hi ha encaix? N'hi ha d'haver? En quina mesura?

D'entrada, podem considerar que hi ha d'haver la màxima equivalència entre la formació adquirida i les necessitats del món laboral. A partir d'aquí, la següent qüestió és conèixer què demanden les empreses o institucions. La recerca apunta que en aquest camp les opinions aportades per aquestes empreses i institucions i pels titulats inserits en el mercat laboral són molt coincidents. En general, els resultats posen de manifest que el nivell formatiu assolit pels titulats està, excepte en els coneixements teòrics, per sota del nivell competencial requerit per la feina que haurien de desenvolupar, i subratllen l'existència de certes mancances en relació a determinades habilitats i competències. Entre les més rellevants hi ha la capacitat de treballar en equip, la responsabilitat, la iniciativa, la capacitat d'organització i d'adaptació als canvis, la resolució de problemes i presa de decisions, la comunicació i els idiomes.

La següent qüestió que se'ns planteja és: ¿hauria d'assumir la universitat la responsabilitat de formar els estudiants en totes les competències i exigències de l'actual mercat de treball?

L'estructura i organització del sistema universitari no permet desenvolupar totes les competències genèriques que el mercat demana. En bona part per la dificultat de desenvolupar algunes competències dintre de l'àmbit purament acadèmic. Si bé el treball en equip, la comunicació, la resolució de problemes o l'anàlisi i interpretació de la informació es podrien desenvolupar en gairebé qualsevol assignatura, altres habilitats com la iniciativa o la creativitat, més associades als trets definidors de la personalitat de l'estudiant, són més difícils d'encaixar dintre del context de les disciplines purament acadèmiques.

També cal tenir en compte que algunes d'aquestes deficiències competencials s'expliquen perquè són habilitats que tradicionalment no han format part dels currículums universitaris. Els coneixements adquirits poden quedar obsolets en un breu període de temps. Per això cada vegada serà més important l'adquisició d'habilitats i la capacitat d'aprendre, les capacitats de lideratge i d'innovació, les competències idiomàtiques i l'ús de les noves tecnologies. En aquest sentit, el disseny i la implantació dels nous graus en el marc de l'Espai Europeu d'Educació Superior, el conegut com a pla de Bolonya, ha permès avançar de manera molt notòria en l'augment del nivell d'aquestes competències, si bé queda encara molt camí per fer.

Ara bé, en aquest desencaix també hi tenen una certa responsabilitat les empreses, ja que el nostre teixit empresarial està compost majoritàriament d'empreses molt petites. El 99,6% són pimes, que solen estar centrades en les necessitats del curt termini i no tenen, per tant, la visió estratègica a llarg termini que els permetria fer una bona política de personal. Per exemple, una manera de millorar l'encaix és reforçant la relació entre les empreses i la universitat, i una de les vies més directes -i que les empreses encara no utilitzen prou- és la possibilitat que els estudiants realitzin pràctiques a les empreses. Aquesta és una manera perquè els alumnes adquireixin algunes d'aquestes competències formatives que a vegades és difícil transmetre des de les aules, però que en canvi sí que es poden adquirir en els llocs de treball.

En aquest sentit, considero que la universitat ha de donar una formació integral als seus alumnes perquè quan s'incorporin al mercat laboral puguin ser un revulsiu transformador del teixit empresarial. Però això ha d'anar acompanyat d'una actitud receptiva de les empreses i també dels mateixos estudiants, atès que, tal com ja s'ha comentat, els principals factors de contractació dels titulats són les seves qualitats i actituds personals.

stats