Barça
Misc 19/05/2018

“Aquesta m’agrada; aquella... ja te la pots treure del cap”

Així és el procés de selecció de la nova equipació del Barça, que els jugadors estrenaran en l’últim partit de Lliga contra la Reial Societat

i
Martí Molina
4 min
Ada Colau, Coutinho i Bartomeu van presidir la presentació de la nova samarreta del Barça.

BarcelonaMentre a les piscines de Montjuïc es revelava el misteri de com serà la nova samarreta del Barça, els dirigents del club ja tenen al cap com serà el disseny de l’equipació que vestiran els jugadors d’aquí dues temporades. I és que el procés de selecció i elaboració és més llarg del que sembla. La samarreta serà la imatge del club durant 365 dies i també, esclar, una bona font de negoci. Per això, tant el club com Nike, la marca de roba esportiva, saben que cal posar-hi els cinc sentits.

Sempre es treballa amb un any i mig de marge i les converses comencen al novembre. Això vol dir que l’equipació que ahir es presentava es va començar a idear a les acaballes del 2016, i que el novembre del 2017 van fer la primera trobada per parlar de la samarreta que s’estrenarà el 2019. Les reunions es fan a Barcelona entre un grup reduït i selecte de persones. “Com menys siguem, menys risc hi ha que s’escampi el disseny”, expliquen des del club. Es tracta com si fos secret d’estat. D’una banda perquè forma part de l’estratègia de màrqueting, i de l’altra perquè així s’intenten minimitzar les falsificacions.

Per part blaugrana hi ha cinc interlocutors. El president del club, Josep Maria Bartomeu; el vicepresident primer, Jordi Cardoner; el CEO, Òscar Grau; el director de marca, Guillem Graell, i el responsable de negoci global, Francesco Calvo.

Per la part de Nike, el patrocini amb el Barça és un dels més importants de la companyia, i per aquest motiu la samarreta es tracta des de les més altes instàncies. Això implica que sigui el responsable de màrqueting qui encapçali les negociacions, que viatja expressament des la ciutat nord-americana de Portland per reunir-se a Barcelona. L’acompanyen els representants de Nike a Europa.

Abans de veure’s, però, tothom ha d’haver fet els deures. Nike sap que les seves regles del joc són senzilles: un any ha de fer una samarreta que s’acosti a l’equipació tradicional i l’any següent tenen via lliure per ser innovadors. I el Barça ha de pensar si aquella temporada hi ha alguna efemèride a celebrar. “Això s’ha de tenir en compte perquè sempre volem que la samarreta tingui algun significat, que vagi més enllà d’un simple disseny”. Aquesta vegada van pensar a “homenatjar Barcelona” i això va quedar reflectit finalment en les deu barres verticals vermelles que representen els deu districtes de la ciutat. Per això a la presentació hi havia l’alcaldessa Ada Colau, que va agrair el gest i va referir-se al Barça com un club que “ajuda a fer universal” la ciutat.

En aquella primera trobada del novembre ja hi ha alguns esbossos sobre la taula. “De vegades és molt senzill entendre’s. D’altres, és més difícil”. Asseguren, per exemple, que el disseny de la temporada vinent va ser fàcil, però que de cara al 2019/2020 -quan tocarà una versió trencadora- els responsables del Barça van arribar a descartar fins a tres propostes. “Està bé ser innovador, però sense passar-se”, comenta un dels que eren a la reunió. “Nike insistia que aquell model es vendria molt, però el vam haver de rebutjar”, afegeix un altre dels interlocutors blaugranes. ¿Com eren, exactament, les samarretes? Aquest és un secret que prefereixen no revelar.

Pactat el dibuix, és l’hora de produir massivament les samarretes i començar-ne la promoció. El primer pas és un acte de presentació, com el que es va fer a les piscines de Montjuïc amb les actuacions d’un freestyler fent tocs de pilota, una exhibició de natació sincronitzada i la presència d’un jugador estrella del primer equip com Philippe Coutinho -en aquest cas no hi pot ser el més mediàtic de tots, Leo Messi, ja que està esponsoritzat per la competència, Adidas-. Aquest any, a més a més, el club va tenir la pensada d’estrenar la samarreta en l’últim partit de Lliga. I com que serà l’últim d’Andrés Iniesta, també tindrà una inscripció commemorativa al pit.

La idea la van tenir fa unes setmanes i ja van demanar els permisos oportuns a la Lliga. D’altra banda, també servirà perquè el club faci fotografies dels futbolistes i així en tingui un bon catàleg de cara a totes les promocions que es fan durant l’estiu. “Sempre ens passava que acabàvem l’any i no en teníem i llavors calia fer fotomuntatges. Així ho solucionem”, justifiquen.

Tres milions de samarretes

L’últim pas del procés és el negoci. O sigui, posar-les a la venda. Això serà a partir de demà, quan ja es podran adquirir a les botigues oficials blaugranes. Més endavant s’estendrà la venda a la resta d’establiments. El club fa unes tres comandes anuals. Una primera a l’engròs (de diferents talles i dissenys, sigui l’equipació principal o la suplent, que també acostuma a tenir molta tirada) i dues més en funció de la demanda. ¿I quantes se n’arriben a vendre? La xifra és difícil de precisar, fins i tot per al Barça, però al club calculen que uns tres milions per temporada. Un negoci més que rodó.

stats