EDUCACIÓ

Fumata verda per al Pacte per l’Educació

Les assemblees de les entitats hauran de ratificar ara el document consensuat aquest dijous

La tercera és la bona, diuen, i així ha estat pel que fa al Pacte per l’Educació. Després de dos plens que, en principi, havien de rematar la feina feta durant mesos i acabar de consensuar les esmenes introduïdes per les entitats participants del procés, aquest dijous es dugué a terme la reunió definitiva que acabà de tancar l’esborrany sobre el qual la comunitat educativa vol que es fonamentin les bases del sistema educatiu de les Illes Balears.

El ple de Pacte per les Illes tancà així un document que encara ha de recórrer un llarg camí. De moment les diferents entitats i organitzacions que componen la iniciativa hauran de convocar les respectives assemblees perquè hi diguin la seva i ratifiquin o no l’esborrany pactat dijous. Serà la segona volta que el document passarà per les entitats, després que el mes de febrer algunes quedaren pel camí per incompatibilitats irresolubles, com la plataforma Crida, i d’altres decidiren continuar fent feina treballant les discrepàncies mitjançant la introducció d’esmenes, com ara l’Associació de Directors de Secundària (Adesma), la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes (FAPA) i l’Assemblea de Docents.

“Tenim pacte. El Pacte està pensat per dur el futur. Per escoltar els canvis que bateguen als cors dels joves”. Amb aquest missatge, els impulsors del Pacte per les Illes descrivien ahir la seva alegria per haver acabat una feina ingent de diàleg a múltiples bandes (amb la dificultat tècnica afegida de les videoconferències Mallorca-Menorca-Eivissa) que es resumeix en un text de quaranta-quatre pàgines.

“La feina de bon de veres comença ara”, asseverava dijous vespre, en sortir de la reunió, el president de COAPA, Jaume Ribas, donant a entendre que el que s’ha fet fins ara és només una petita part de la base del que volen que sigui un full de ruta a llarg termini.

Propostes actualitzades

Entre els punts més “conflictius” del document, que finalment s’han consensuat, hi destaca el que fa referència al professorat. L’esborrany tancat dijous introdueix canvis pel que fa a la proposta inicial relativa a l’avaluació i carrera professional docent. El document retira ara que l’equip directiu pugui intervenir en els procediments de provisió de places per concurs específic i comissions de servei. Quant a la carrera docent, el text fixa que “s’haurà de definir un sistema de seguiment de docents. A qui obtingui valoracions negatives constants (d’avaluacions dels directors, companys/es, metges, famílies o inspecció al llarg dels anys, amb un mínim de tres) se li aplicaran programes tutoritzats de millora. Si aquests programes tampoc no funcionen, podran perdre la plaça docent.”

Respecte del model lingüístic, el document introdueix també com a novetat que el Projecte Lingüístic de Centre “garantirà la vehicularitat de la llengua catalana en els centres educatius”, com marca la legislació, i la necessitat d’establir un model d’ensenyament que doni resposta a la necessitat de conèixer i emprar llengües estrangeres.

Quant a les condicions d’accés a la docència, el text estableix que “es definiran criteris de selecció per accedir als estudis per ser futurs docents i s’establiran proves específiques per accedir-hi, per tal de facilitar l’accés a les persones amb més vocació docent i aptituds”.