EDUCACIÓ

El Pacte per l’Educació madura

Representants de totes les Illes es reuniren ahir per tancar el document, que es presentarà al febrer

Asseguren que amb l’educació no es pot frissar i que el projecte que plantegen, perquè surti bé, no pot beure dels objectius curtterministes. Emperò les eleccions autonòmiques són a tocar i inevitablement es faran tots els esforços perquè “la llavor” del que volen que sigui un canvi es pugui començar a debatre en els cercles polítics abans que s’elaborin els programes electorals.

De moment, els terminis es compleixen i el Pacte per l’Educació ja és a una passa de presentar-se en societat. Serà el mes de febrer quan es faci públic per ser, després, presentat als partits polítics.

Representants de les entitats que participen en el procés, arribades d’arreu de les Illes Balears, es reuniren ahir a la seu de la UIB a la Riera per posar en comú els documents de treball amb què fa mesos que fan feina. De la discussió d’ahir en sortiren quatre documents, que s’han d’acabar de polir els propers quinze dies i que han de ser presentats a les assemblees de les diferents organitzacions i entitats que formen part d’aquesta iniciativa. “Tanmateix, però, si hi ha esmenes seran de matís i no de contingut”, explicà ahir després de la jornada de feina el president de FAPA Mallorca, Vicenç Rodrigo.

Els quatre documents que es posaren ahir en comú i que s’hauran de reduir en un document d’unes 20 pàgines versen sobre l’administració, la societat, els centres i el professorat. Passar de la via telemàtica a la discussió presencial va facilitar les coses: “Veure’ns les cares i poder discutir en persona provoca molt bones sensacions”, assegurà Joan Amorós, de Pitiüses per l’Acord Educatiu.

Iñaki Aicart, portaveu del comitè de vaga de l’Assemblea de Docents, afirmà que se sentia “optimista” pel que fa a la iniciativa. Si bé és cert que el punt de selecció del professorat i dels equips directius embarrancà la discussió, s’aconseguí “tendir a la generalitat” en els punts en què costava més l’acord. En el cas del lideratge per a l’aprenentatge, un concepte molt defensat per l’Associació de Directors de Secundària, “s’ha evitat, perquè no s’acabava d’entendre i per facilitar l’entesa”, explicà Aicart.

Pel que fa a la selecció del professorat, sembla que el Pacte optaria per “caminar cap a perfilar les places, cap a la provisió de places”, indicà Manel Perelló. Afirma que cal substituir el model actual, perquè “el factor del sistema és aleatori i no dóna bons resultats”, tot i que reconeix que és fonamental “assegurar que serà per mèrit, capacitat i igualtat”. Més enllà d’això: autonomia de centres, model plurilingüístic amb preeminència del català, una major implicació i responsabilitat de les famílies i de la societat en general pel que fa a l’educació són alguns dels eixos al voltant dels quals es treballa.

En general, tenen ganes d’entendre’s i per això la jornada d’ahir els deixà satisfets. “La gent està sorpresa de la capacitat d’acordar que hi ha hagut. També és ver, i s’ha de reconèixer, que s’ha partit des treballs previs, com el de MenorcaEdu XXI”, afegí el portaveu dels Docents. “Una cosa d’aquestes no te l’acabes de creure. És com aconseguir el permís per somiar; una passa molt important si es concreta”, afirmà Perelló.