11/12/2011

Notícies amb anuncis

2 min

Aquest any els Reis ens portaran una ampliació de la llei de l'audiovisual que té una cosa bona: prohibeix el patrocini i la publicitat comercial dins dels informatius, dels programes d'actualitat o d'investigació i dels reportatges. Ja era hora. Ens hem fet un tip de veure els presentadors de notícies de les cadenes privades anunciant tota mena de productes. Matías Prats n'és el cas principal, i abans d'asseure's a la taula de l'informatiu el vèiem assegut al banc taronja. On sobretot s'han esplaiat a gust col·locant anuncis ha estat dins de la informació esportiva. Cada vegada que ens hem de posar al corrent dels esports ens volen vendre un parell de cotxes. Sara Carbonero fins i tot sortia dins d'un Seat ple de globus de colorins, i li queia confeti per sobre abans de repassar les notícies. A Cuatro, els Manolos, asseguts a la mateixa taula on ens explicaven l'actualitat, ens han venut telèfons mòbils, fulles d'afaitar, pizzes, sabatilles per córrer i s'han ruixat desodorant. A Telecinco un altre presentador parlava amb un ninot de peluix que era la mascota d'una empresa d'assegurances. ¿Com t'has de creure un individu que és capaç de conversar amb un eriçó de pelfa? Barrejar publicitat i informació era un d'aquells errors garrafals en què no es podia caure, t'explicaven a la universitat. Després va venir la condescendència de permetre-ho si la publicitat estava ben indicada. Així, hem vist periodistes posant la pota sobre la taula per ensenyar-te unes vambes o tallant una pizza. No és que l'espectador no sigui capaç de distingir entre publicitat i informació. L'essència d'aquesta prohibició està en el missatge subliminal que desprèn veure un presentador de notícies venent un cotxe o un desodorant. Evidencien en pantalla que tenen interessos personals i que s'embutxaquen calés extres gràcies a mantenir-nos informats. En definitiva, demostren que són capaços de vendre's per un plat de llenties i que les notícies s'han convertit en pur intercanvi comercial.

stats