04/06/2020

Treure profit de les pitjors circumstàncies

2 min

A principi dels anys noranta la televisió dels Estats Units estava atapeïda d’anuncis publicitaris d’advocats que garantien als espectadors una solució a les catàstrofes més inversemblants i irreparables de les seves vides. La crisi del coronavirus ha provocat una onada similar d’aquests anuncis. És una publicitat més aviat rudimentària, de recursos molt limitats, un punt tronada, d’aquella que feien als cinemes de poble als anys vuitanta, en què s’anunciaven les gestories de la zona. Es nota que fins i tot hi ha instruccions en els protagonistes sobre com han de moure els braços a l’hora de parlar davant de la càmera. Des de fa uns dies, a TV3, en les pauses del Telenotícies i abans del Cuines, apareix l’anunci d’un bufet d’advocats que promet gestionar amb èxit la clàusula terra de les hipoteques. Aquesta setmana, després de l’anunci del Tinto de Verano, han aparegut dues advocades. El fet que siguin dones és, segurament, el més innovador. Normalment aquesta publicitat s’alimenta de la suposada autoritat masculina que sembla que proporcioni unes garanties extra. Les advocades miren a càmera i s’alternen les frases amb un pla mitjà en escorç davant de la càmera: “¿Sientes que te ahogas en deudas? Te vamos a ayudar a cancelarlas de manera legal. Dile adiós a tus preocupaciones. ¿Rendirse? Jamás fue una opción. Porque siempre hay un camino”. Una d’elles, a l’hora de pronunciar l’última sentència, creua els braços per demostrar convicció en el repte d’eixugar els deutes a l’audiència. Qui també ha aparegut en pantalla és l’economista Gonzalo Bernardos. Davant d’una bonica prestatgeria, l’especialista promociona beneficis a la gent gran a través d’un despatx que gestiona la renda vitalícia, la venda amb lloguer i la hipoteca inversa. Mentre proclama les solucions als problemes dels avis que les passen magres veiem les imatges d’ell traient el seu propi llibre de la prestatgeria per consultar-ne unes pàgines. Al final de l’anunci, també creua els braços per potenciar la fermesa de la proposta.

Un dels pioners a Espanya en aquesta estratègia de captar clients desesperats aprofitant el moment que baden davant de la televisió va ser el d’Arriaga Asociados, que va triomfar plantant cara a Bankia i que ara s’anuncia al costat del futbolista Iker Casillas.

A nivell televisiu, la publicitat és un retrat gairebé documental de les circumstàncies que vivim. Les nostres misèries i necessitats com a societat queden reflectides en els anuncis. I també els valors que imperen a cada moment.

Hi ha un refrany castellà que diu allò de "A río revuelto, ganancia de pescadores". La crisi ha fet brollar aquests anunciants que, tot i els seus nobles propòsits d’ajudar a qui té l’aigua al coll, intenten treure profit de les pitjors circumstàncies.

stats