Misc 01/11/2013

Amèrica descobreix el derbi

El Barça reforça el seu pes a Sud-amèrica amb Neymar i Martino, i l'Espanyol es fa fort a Mèxic

i
Natalia Arroyo
3 min
INTERÈS MEDIÀTIC 
 Les sales de premsa fan lloc cada dia a corresponsals fixos i acreditats especials.

BarcelonaUn derbi és sempre un partit calent. Més enllà de si un any és més intens, més igualat o més polèmic, els Barça-Espanyol (o Espanyol-Barça) són enfrontaments especials. Emotius. Vibrants. Però la passió amb què es viu la rivalitat futbolística a Catalunya encara és molt lluny de la d'un clásico rosarino o mexicà. "A la meva ciutat, el derbi Central-Newell's es viu amb intensitat 30 dies abans i 30 dies després, perquè és molt més decisiu", explicava en roda de premsa Gerardo Martino. El tècnic argentí debutarà avui en un derbi al Camp Nou i, amb Javier Aguirre, viurà la rivalitat entre culers i periquitos en un context més fred de com l'han viscuda als seus països, però amb un grau de pressió mediàtica més alt.

To llatí a l'àrea tècnica

La seva presència a les banquetes del Barça i l'Espanyol -sumada al nombre destacat de jugadors llatins a les dues plantilles- crida l'atenció a l'Amèrica Llatina, on ara se segueix la Lliga més que abans, pendents de les evolucions d'entrenadors que se senten seus. "L'arribada de Martino ha renovat l'interès dels argentins pel Barça. Posar un llatí al primer equip ha creat un llaç pròxim amb el futbol europeu. Es creu que això obre les portes a molts jugadors a fer el salt a Europa, per la tradició que tenim d'ajudar-nos entre compatriotes. Però, a més, hi ha un clar desig de voler que ho faci bé per reforçar l'autoestima del nostre futbol", comenta Pilar Suárez, periodista mexicana de Goal.com. Fa tres anys que és a Barcelona seguint l'actualitat del Barça, filtrant la informació per a les diverses edicions del portal. "Però sobretot el que més interessa és saber què fa Lionel Messi, si s'exhibeix o si es lesiona", apunta.

El periodista argentí Fernando Gabrich, que fa deu anys que treballa a Barcelona, afegeix context a aquesta inquietud dels seguidors amb Messi: "És any de Mundial i la gent vol saber si Leo s'està desgastant o no. Esperen que es cuidi, perquè han dipositat totes les esperances de l' albiceleste en ell. Amb ell al 100%, l'Argentina té opcions de ser campiona del món al Brasil".

De fet, el rendiment de Messi és un dels culpables que el Barça sigui una referència a l'Amèrica Llatina des de fa anys, com també fa anys que ho és l'Espanyol. "Rosario té una gran cultura futbolística i hi ha molta afició pel Barça per la immigració catalana a l'Argentina -diu Gabrich-. Però en l'era de Pochettino, Zabaleta o Maxi Rodríguez també generava expectatives l'Espanyol. Ara s'ha perdut una mica".

Mèxic, punt estratègic

La mirada blanc-i-blava ha pujat ara fins a Mèxic, on el club ha establert un punt comercial estratègic. Cancún és un dels patrocinadors principals de l'entitat i l'últim viatge del president Joan Collet, acompanyat del director de màrqueting, Toni Alegre, va ser a terres mexicanes. Des del club admeten que l'Espanyol s'està construint una marca al país, aprofitant la inèrcia d'Aguirre i Héctor Moreno i l'acord amb Cancún, i treballen per anticipar-se a altres clubs i ser-hi una referència comercial. El Brasil, on ja es col·labora amb el Corinthians i hi ha una xarxa d' escolinhas , també és un destí econòmicament en creixement que es cuida des de l'entitat.

Més d'una desena de periodistes s'acrediten cada setmana a Cornellà-El Prat i el Camp Nou. Hi ha corresponsals fixos i d'altres, especialment de Rosario, el Brasil o Xile, que treuen el cap en algun partit concret o quan preparen una entrevista o programa especial. El presentador de Simplemente fútbol a l'ESPN Quique Wolff va aprofitar el duel amb el Reial Madrid per estar-se una setmana a Barcelona i gravar diversos reportatges.

Fitxatges que obren portes

L'arribada de futbolistes dibuixa nous mercats per als clubs. Mèxic encara és blaugrana per l'efecte Rafa Márquez, com encara dura, en un altre continent, l'efecte Nakamura i l'interès japonès per l'Espanyol. "La cessió de Jhon Córdoba ha generat una gran atenció mediàtica per l'Espanyol a Colòmbia, on abans era desconegut", confessa Luis Alejandro Díaz, que fa de corresponsal per al diari colombià Nuevo Estadio . Després d'un any a Madrid, en fa tres que prepara el seu doctorat a Barcelona, on té "la sort" de gaudir en directe de la Lliga. "M'agrada com l'afició de l'Espanyol s'estima el seu equip. Em fascinen el silenci i l'inconformisme del Camp Nou, on es comença a fer l'onada amb 5-0 i es pot sentir els jugadors. Res a veure amb Bogotà". Són els derbis que Amèrica està descobrint i, a través dels seus, aprenent a gaudir.

stats