12/01/2020

L’art com a visió

2 min
L’art com a visió

Alguns segueixen sense considerar-lo un dels grans poetes anglesos. Alguns el consideren l’“artista total” més gran de la història d’Anglaterra. En qualsevol cas, és difícil que William Blake deixi indiferent a ningú, ni en el present ni en la seva pròpia època, en què va ser qualificat tant de provocador com de profeta. Blake posseïa atributs per a totes dues qualificacions. Políticament i socialment va ser un rebel, un igualitari, un liberal admirador de les revolucions francesa i americana. A més, va ser un avançat en el que avui anomenaríem feminisme i ecologisme. Naturalment, això li va valer nombrosos adversaris, si bé és cert que va comptar amb l’adhesió d’il·lustres seguidors.

En el que és fonamental va ser un artista que va intentar trencar amb les fronteres dels llenguatges artístics en la direcció d’una obra d’art total que popularitzaria, poc després, Richard Wagner, amb el qual l’uneixen no pocs vincles. Tanmateix, si per a Wagner l’obra total era el producte de l’aliança entre música i poesia, per a Blake havia d’aliar-se amb la pintura. Va ser un pintor, i sobretot gravador, de considerable talent, i moltes vegades va posar la poesia al servei de la pintura com Wagner ho faria respecte a la música. En Blake, el poeta i el pintor van plegats, i així sorgeixen diverses de les seves obres mestres.

És un dels principals visionaris de la literatura occidental, en la línia de Dante, Milton i del menys conegut Swedenborg, el seu far més immediat. Bona part de l’evolució de Blake queda recollida en dues obres cronològicament simètriques, Cants d’innocència i Cants d’experiència. Probablement el seu millor llibre, una comunió perfecta del poeta i el pintor, és El matrimoni del cel i de l’infern, deutor de les visions exposades abans per Swedenborg però en què l’escriptor britànic aconsegueix els més elevats cims. En aquest llibre es donen cita totes les preocupacions i aspiracions de Blake, conformador d’una religió peculiar, basada en un panteisme còsmic i desenvolupada a través d’una mitologia pròpia d’una riquesa extraordinària. Per a William Blake, tot el que era concebible per la imaginació es convertia en realitat.

stats