Publicitat
Publicitat

OPINIÓ

El que pensa Xavier Albertí de la direcció del TNC

D'aquí uns dies el nou director del Teatre Nacional de Catalunya presentarà les línies mestres del seu mandat i de la seva primera temporada, tot i que la programació no es farà pública fins al setembre, per decisió dels de dalt. Per això he fet una ullada i un buidat -no exhaustiu, esclar- del que Xavier Albertí exposava en el projecte que va presentar i amb el qual va resultar elegit.

Què és el teatre? El teatre no ha de ser una arma d'entreteniment, sinó sobretot una eina de profunda identificació de la societat, que alhora ha de servir com a font de plaer dels seus espectadors. El TNC és un edifici, però el teatre nacional de Catalunya és tot el que produeix el teatre català cada temporada.

Quin teatre farà? Detestarem el teatre banalitzador i aplaudirem el teatre compromès des de qualsevol perspectiva, fins lúdica. El fons de la qüestió és que no s'ha d'associar mai el Teatre Nacional de Catalunya amb una única línia de programació, sinó que ha de ser un espai on tothom hi pugui trobar el seu teatre.

Els autors oblidats Autors com Pitarra no només són perfectament representables, sinó que són fonamentals per entendre el nostre teatre. Per diverses raons, els autors catalans del segle XX no han tingut la sort ni la presència que es mereixien i per tant el TNC ha de tenir una especial consciència per tractar aquesta època. Autors com Joan Oliver, Carles Soldevila, Lluís Capdevila, Josep Palau i Fabre, Joan Brossa, Salvador Espriu, Mercè Rodoreda, Manuel de Pedrolo, Maria Aurèlia Capmany, Agustí Bartra, Blai Bonet, Baltasar Porcel...

La Sala Gran Quan es va construir la Sala Gran, no s'hi va fer el fossat necessari per a una orquestra, però la sala té més bona acústica per a veu cantada que per a veu parlada.

Complicitat amb els intèrprets S'ha de trobar la manera de lligar al Teatre Nacional una sèrie de persones d'un valor destacat des del punt de vista interpretatiu, que siguin les responsables de demostrar com han de ser els actors catalans.

Companyia estable Cal intel·ligència econòmica i una estratègia a mitjà o llarg termini per ser capaços d'aconseguir disposar d'una companyia estable d'actors en formació que funcioni com una mena d'ITDansa del teatre.

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT