08/10/2012

El clic no enganya

2 min

Podríem instal·lar-nos en la idea que les notícies més vistes en els mitjans digitals i les edicions digitals de tots els altres són sempre ximpleries: el que en diem continguts banals . Podríem concloure, a partir d'aquí, que no cal o que no convé tenir en compte les estadístiques del més vist en aquests mitjans. Però seria instal·lar-nos en una falsedat i refugiar-nos en un error. Poques vegades els continguts més vistos són les peripècies de Piqué i Shakira, si prenem aquesta xafarderia -una de les escasses xafarderies autòctones- com a metàfora del més intranscendent. I això encara passa menys quan els lectors perceben que les informacions considerades serioses estan escrites al seu servei en lloc de seguir algunes rutines periodístiques que han dominat les últimes dècades. El clic, el gest de cada lector que tria clicar i entrar en un contingut determinat, és com el cotonet de l'anunci: no enganya. I si no ens volem enganyar nosaltres, passat aquest mes de setembre efervescent i entrant en un octubre igual d'efervescent, hem de rendir-nos a una evidència: la tercera notícia més llegida del mes de setembre a l'Ara.cat va ser "Estelades als balcons, a la portada de l'edició europea del New York Times ", amb 77.864 lectures. Més exemples: "Miguel Bosé, sobre l'independentisme: «Estic convençut que veuré canviar la geografia espanyola»" va tenir 39.325 visites, i "El Financial Times pronostica un ascens imparable de l'independentisme si Rajoy no cedeix", 23.521. El que tenen en comú aquestes tres notícies, i moltes altres que farien la llista massa llarga, és la internacionalització del procés català: el fet que des de fora -des de Londres, des dels EUA i des d'Espanya- sorgeixin veus que indiquen que ens escolten és una de les coses que més interessen ara mateix. El clic no enganya i dóna pistes a qui les vulgui llegir.

stats