01/04/2013

Els exportadors innoven per entrar en nous mercats

3 min
DESEMBARCAR AMB ELS PRODUCTES ADAPTATS  Les 450 empreses agrupades a l'Amec van dedicar l'any passat més diners  a estratègies d'innovació per adaptar els seus productes als requeriments dels nous països on entren que en polítiques defensives de reducció de costos.

BarcelonaEl vigor de l'activitat internacional es manté com un dels comptats brots verds de l'economia espanyola durant els últims anys de crisi. La bona salut de les exportacions seguirà enguany. A més de compensar, en part, l'estancament del mercat interior, les vendes a l'estranger també incentiven la innovació, les patents i noves estratègies comercials. Així ho indica l'últim informe de conjuntura de l'Associació Multisectorial d'Empreses (Amec).

L'enquesta anual de la patronal dels exportadors de béns d'equip, que agrupa 450 empreses, destaca com a primera estratègia aplicada l'any passat la innovació de productes, per sobre de la reestructuració de costos. Segons el director general de l'Amec, Joan Tristany, és un fet destacable perquè mostra que les empreses presten més atenció als plans per entrar en nous mercats que a les polítiques defensives de reducció de despeses.

"Les empreses exportadores segueixen prestant atenció a la reestructuració de costos, que no sempre es concreten en reduccions de plantilla, però l'any passat ja es va notar un canvi en les prioritats. Les companyies necessiten adaptar els seus productes quan entren en un mercat nou, un fet que significa que augmenten els pressupostos en innovació", va assegurar Tristany en la presentació de l'informe. Aquesta tendència seguirà aquest any, tot i que amb més accent en la promoció comercial, que se situa en el primer lloc entre les estratègies de creixement internacional del 2013. En segon i tercer lloc apareix la innovació en productes i processos.

D'aquesta manera, la diversificació geogràfica es converteix en recepta màgica per a l'exportador. Segons el professor de direcció comercial de l'escola de negocis Iese, Lluís Renart, "les empreses han d'ampliar la gamma de productes i de països per assegurar el creixement a l'estranger". En aquest sentit, Renart anima les pimes catalanes a entrar en països africans.

"Actualment, aquest continent només representa entre el 0,5% i l'1,8% del total de vendes internacionals. Això és molt poc, tenint en compte que hi ha un total de 54 països". Aquesta globalització de les exportacions també es reflecteix a l'informe de l'Amec [vegeu el quadre]. El principal destí de les vendes a l'estranger segueix sent Europa, amb el 60,5% del total. Això sí, en clar retrocés sobre els percentatges superiors al 70% de fa uns anys o del 63% del 2011. Els països de l'Amèrica Llatina es consoliden en segon lloc, i s'augmenta la seva importància com a mercats estratègics (11,7%). L'enquesta de l'associació d'exportadors també concreta les zones identificades com de més interès. Les empreses volen desembarcar a Rússia, Mèxic i els Estats Units, per aquest ordre. El Brasil, l'Índia i la Xina ocupen les següents posicions en les preferències empresarials.

Això sí, hi ha moltes empreses que inicien la seva aventura internacional, però no n'hi ha tantes que la mantinguin. Per això cal tenir una estratègia ben pensada, amb l'objectiu que els esforços comercials no quedin en no res. Sobre una base de dos milions d'empreses existents a Espanya, les dades de l'Amec indiquen que hi ha 136.973 companyies exportadores (45.937 a Catalunya), de les quals 61.235 (18.840 en el cas català) es van iniciar el 2012. Aquest grup novell va aportar el 62% del creixement a l'exterior. El problema és que 56.102 més (19.440 a Catalunya) van interrompre la seva activitat.

Concentració de les vendes

El que és més preocupant és que, amb dades de les cambres de comerç a la mà, les empreses que exporten de manera habitual quatre anys seguits amb prou feines arriben a les 40.000. I, d'aquestes, fins al 98% d'exportacions el cobreixen un grup selecte de 18.000 grups empresarials, tal com destaca Lluís Renart.

Malgrat aquestes carències, queda clar que el camí per consolidar la presència internacional passa per potenciar la innovació. El 83% de les empreses de l'Amec van invertir en recerca un 3,2% de la facturació l'any passat. De cara al 2013, el 92% de les companyies de l'associació mantindran o augmentaran la inversió. El que també és veritat és que només el 31% de les empreses de l'enquesta indiquen que van obtenir finançament públic per a les seves activitats d'innovació.

stats