MÚSICA
Misc 11/10/2016

Jordi Savall vol garantir el seu llegat

El mestre busca acords institucionals per preservar les seves formacions

i
Xavier Cervantes
2 min
Jordi Savall dirigirà tres programes de música antiga  a L’Auditori aquesta temporada.

BarcelonaJordi Savall és incansable. A més d’una agenda internacional que inclou concerts a Europa, la Xina i els Estats Units, aquesta temporada farà tres programes dins del cicle El So Original de música antiga de L’Auditori de Barcelona, dirigirà l’òpera Teuzzone de Vivaldi al Liceu i s’enfrontarà a les tres últimes simfonies de Mozart al Palau de la Música. I als 75 anys encara té l’energia i la voluntat per tirar endavant dos projectes socials, un en hospitals i presons amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i un altre de suport als refugiats. “Us diré el meu secret, la meva divisa: com deia Gandhi, viu cada dia com si hagués de ser l’últim i estudia cada dia com si haguessis de viure mil anys”, explica Savall.

Tanmateix, Savall no pensa només en el present. L’any que ve serà el 30è aniversari de La Capella Reial de Catalunya i, el 2019, de Le Concert des Nations, que voldria “celebrar amb una programació sòlida”. El 2018 vol commemorar el 400è aniversari del naixement de Joan Cererols i el 2019 afrontar la integral de les simfonies de Beethoven. Abans, però, buscarà garantir l’estabilitat futura de les seves formacions i projectes socials. “L’any que ve farà 50 anys de l’inici de la meva carrera professional, i espero poder anunciar una sèrie d’acords”, diu Savall.

Els acords amb les administracions persegueixen preservar el seu llegat, que tingui “continuïtat” més enllà de la seva “existència material”. No es tracta tant de trobar una seu per a les seves formacions i per al Centre Internacional de Música Antiga -“No ens cal un espai com el que necessita una companyia de teatre”, diu, tot i que tampoc hi renuncia- com de poder constatar que existeix la voluntat de la ciutat i del país de “fer-se seves eines com La Capella Reial”. “És garantir que això es pot conservar amb un nou director quan jo em retiri, com passa amb les orquestres europees, i poder dir que també som europeus i que podem fer les coses com a Viena o Berlín, amb dignitat i exigència”, explica.

La música dels elements

Pel que fa a l’activitat concertística a L’Auditori, començarà el 18 d’octubre amb Els elements: tempestes, temporals & festes marines, un homenatge als compositors barrocs que van celebrar els fenòmens de la naturalesa. “Són obres que van causar un gran impacte perquè intentaven crear imatges sonores per reproduir el so de la tempesta i del vent”, diu Savall. El programa que interpretarà amb Le Concert des Nations inclou peces de Marais, Rebel, Locke, Rameau i “la música aquàtica” de Telemann. Del Barroc passarà al Renaixement per recordar el flamenc Heinrich Isaac (1450-1517) a les Drassanes Reials el 22 de desembre. Amb La Capella Reial i Hespèrion XXI, Savall construirà la biografia musical d’Isaac, “un gran compositor de polifonies no tan conegut com d’altres” que va treballar a les corts de Llorenç de Mèdici i l’emperador Maximilià I d’Habsburg. “Va fer una música d’una bellesa colpidora”, explica Savall, que recorda que dodecafonistes com Webern van estudiar Isaac per “l’art del contrapunt”.

Finalment, el 8 d’abril a L’Auditori, Savall reivindicarà “l’Europa de la cultura” amb danses venecianes, de l’Anglaterra elisabetiana, de l’Alemanya protestant, de la França de Lluís XIII i del Segle d’Or espanyol.

stats