03/09/2016

El llegat de Ferran Sor per fi té un festival a casa

2 min
El guitarrista barceloní Àlex Garrobé assajant al Teatre Regina.

BarcelonaRoma acull des de fa 45 anys un concurs internacional de guitarra que porta el nom de Ferran Sor (1778-1839), compositor i guitarrista barceloní considerat un dels pilars del repertori per a guitarra clàssica moderna. Ara cal imaginar la sorpresa de l’italià Giuliano Belotti quan va descobrir que a Barcelona no existia cap festival dedicat a Sor. “¿Com podia ser que passés això amb un compositor tan important, i no només per a la guitarra, perquè també va escriure ballets, simfonies i òperes com Telèmac a l’illa de Calipso?”, es preguntava Belotti. En comptes de lamentar-se, el guitarrista italià va decidir que pagava la pena organitzar el que finalment s’ha convertit en el primer Festival Internacional de Guitarra Ferran Sor, que se celebrarà al Teatre Regina i a l’Escola de Música Joan Llongueres del 5 al 10 de setembre.

“Vaig parlar amb la Núria Viladot, gerent de l’escola, i vam tirar endavant el projecte”, recorda Belotti, ara director artístic d’un festival que en aquesta primera edició programa concerts del croat Zoran Dukic, el txec Pavel Steidl, l’italià Aniello Desiderio, l’andalús Ricardo Gallén i el barceloní Àlex Garrobé, un músic que a més va fer un treball de final de carrera sobre Sor i el seu mètode. “Quan vaig rebre el primer mail del Giuliano no pensava que seria un festival d’aquesta dimensió -explica Garrobé-, però quan vaig veure el cartell em va sorprendre positivament, perquè la programació està homologada internacionalment”.

Una de les peculiaritats del festival és que cada guitarrista ha d’incloure en el repertori del concert almenys una peça de Ferran Sor. Sembla lògic en un esdeveniment dedicat al músic barceloní creador de l’imprescindible Mètode per a guitarra. Però la raó principal és que així es crearà un arxiu Sor, perquè s’enregistraran els concerts. Tot i així, cal recordar que la programació és qualsevol cosa menys uniforme, perquè, com apunta Garrobé, “una de les coses que fan que un guitarrista estigui en el circuit internacional és que tingui una proposta definida, i aquí n’hi ha de molt definides”. Per exemple, Pavel Steidl inclou en el seu programa un homenatge a Jimi Hendrix, que, com diu Garrobé, contrasta amb el to més seriós de Ricardo Gallén. Zoran Dukic farà una part del concert alternant Bach i Piazzolla, i Aniello Desiderio interpretarà peces d’Albéniz i Turina. És a dir, cadascú ofereix una proposa personal.

Molt més que concerts

Seguint altres models internacionals, Belotti ha dissenyat un festival que no és una mera acumulació de concerts. “La finalitat del festival és múltiple. Es tracta de crear un lloc de trobada amb concerts, classes magistrals a càrrec dels mateixos guitarristes i un espai per a l’exposició de lutiers, editors, segells discogràfics i fabricants de cordes”, diu Belotti, convençut que tot plegat es pot convertir en una àgora de la guitarra clàssica. A més, vol treballar en xarxa amb altres projectes com ara el Certamen Internacional de Guitarra de Barcelona Miquel Llobet.

De moment, el festival Sor camina amb bones expectatives. Té cobertes les 35 places de les classes magistrals, i espera una bona assistència de públic. El seu èxit seria un primer pas per fer justícia a un músic la dimensió del qual mereix tots els reconeixements que encara no ha tingut.

stats