Internacional 21/06/2018

Itàlia confisca el vaixell d’una ONG alemanya amb 224 migrants

Matteo Salvini titlla els nàufrags de “carn humana” i nega inicialment el seu desembarcament

F. Millan / M. Bernabé
3 min
Els migrants, a bord del vaixell 'Aquarius' la setmana passada.

BarcelonaL’escena s'ha tornat a repetir aquest dijous a les aigües del Mediterrani: el govern italià ha negat el permís per desembarcar als seus ports el vaixell d’una altra ONG –en aquest cas, l’alemanya LifeLine– amb 224 migrants a bord que acabaven de ser rescatats de l’enèsim naufragi a pocs quilòmetres de les costes líbies. D’aquesta manera, Itàlia imitava el que ja va fer fa uns dies amb l’'Aquarius', el vaixell humanitari de l’ONG SOS Méditerranée i Metges Sense Fronteres amb 629 migrants a bord que, davant la negativa de poder atracar a territori italià, va haver d’estar més d’una setmana al mar fins que finalment va arribar a València el passat diumenge.

El ministre de l’Interior, Matteo Salvini –del partit ultradretà i xenòfob Lliga Nord–, ha difós un vídeo amenaçador a Facebook al matí amb el següent missatge: “Els vaixells d’aquestes ONG estrangeres, amb personal estranger, amb finançament estranger, i amb bandera estrangera no tornaran a posar un peu als ports italians”.

Poques hores després, però, el ministre italià d’Infraestructures i Transports, Danilo Toninelli –del Moviment 5 Estrelles–, contradeia al seu soci de govern i informava també a través de Facebook que ordenaria els vaixells de la guàrdia costanera italiana que traslladessin els migrants rescatats a un port segur, i que l’embarcació humanitària de Lifeline quedaria confiscada. Aquesta ONG navegava amb un vaixell amb bandera holandesa, però Toninelli ha assegurat en el seu missatge que possiblement ho feia de manera “il·legal”. El ministre ha explicat que l’embarcació només feia 32 metres de llargada i 8 d’amplada i que, en conseqüència, no estava preparada per fer tasques de salvament.

De fet, Salvini ja havia explicat inicialment que l’ONG havia desobeït les instruccions de les autoritats italianes: “La guàrdia costanera italiana ha escrit [a l’ONG] perquè no es mogués, ja que Líbia s’encarregava [del rescat dels migrants], però aquests desgraciats, fins i tot posant en perill la vida dels immigrants a les barques, no han escoltat ningú i han intervingut carregant la seva quantitat de carn humana a bord”.

Quatre infants i un nadó

“El rescat s'ha produït en aigües internacionals i durant la nit”, ha justificat a l’ARA per telèfon Axel Steier, un dels cofundadors i portaveus de Lifeline. També ha detallat que entre les 224 persones rescatades hi havia quatre infants i un nadó. La resta eren dones i homes, de diverses edats, i procedents de països de l’Àfrica subsahariana. “Si no els haguéssim rescatat nosaltres, estaven condemnats a tornar a Líbia, un país que no és segur per a ells, i on són segrestats i torturats”, ha afegit Steier, que ha admès que desconeixia si realment l’ONG ha desobeït les ordres del Centre de Coordinació de Rescat Marítim de Roma, responsable de la gestió d’aquestes operacions.

El portaveu de Lifeline ha reconegut també que l’embarcació de l’ONG és de dimensions reduïdes –gairebé la meitat de l’'Aquarius'–, i que no disposa de les condicions per transportar a terra el gran nombre de migrants que havien salvat.

L’incident d’aquest dijous posa en evidència un cop més la nova política antiimmigració d’Itàlia: el país transalpí vol deixar de ser una de les portes d’Europa i, per tant, un dels punts més calents en aquesta crisi migratòria. “N’hi ha d’altres que hi han d’intervenir, com Tunísia, Malta, Espanya o França”, argumentava Salvini en negar-se a deixar atracar la nau de Lifeline als ports italians. Així mateix, ha advertit que els vaixells de la guàrdia costanera italiana estaran a partir d’ara més a prop de les costes italianes, deixant entendre que no s’encarregaran dels salvaments. El seu principal argument no ha variat des de l’inici: “Itàlia no es pot fer càrrec del cost econòmic i social d’una immigració fora de control”. I ha exigit responsabilitats als altres estats europeus. I més a l’estiu, quan el mar i la temperatura milloren, i les arribades es multipliquen.

stats