Proactiva Open Arms troba "incomprensible" haver de portar els nàufrags fins a Mallorca

L'ONG nega haver rebutjat desembarcar els rescatats a Malta, com assegura el govern espanyol

"Totalment incomprensible". Així és com veuen des de Proactiva Open Arms l'acord entre Espanya i Itàlia per desembarcar a Mallorca els 107 migrants que encara tenen a bord, 18 dies després que el ministre de l'Interior italià, Matteo Salvini, es negués a assignar un port segur a l'embarcació de rescat humanitari. No ha estat fins aquest cap de setmana que el govern de Pedro Sánchez ha ofert primer el port d'Algecires i després el de Maó davant la "crisi humanitària", una opció que l'ONG ha rebutjat al·legant que el viatge posaria en perill la salut dels rescatats. La vicepresidenta espanyola, Carmen Calvo, ha dit aquest matí en una entrevista a la SER que ha ofert assistència al vaixell humanitari per arribar a Balears: "El que no podem fer és portar els nostres ports a Itàlia". Calvo també ha acusat l'ONG badalonina d'haver rebutjat entrar a Malta.

Calvo demana a la UE que actuï: "Espanya no es pot fer càrrec de tots els immigrants. És una política comuna"

Fonts de l'ONG recorden que l'oferiment de Malta es limitava a les 39 persones que el vaixell humanitari havia rescatat a petició de les autoritats malteses i que el capità, Marc Reig, va decidir no desembarcar per evitar situacions de violència a coberta si la resta de nàufrags eren obligats a quedar-se al vaixell.

D'altra banda, el ministre de Transport italià, Danilo Toninelli -que pertany al partit antisistema Moviment 5 Estrelles-, ha ofert que vaixells militars del país transalpí escortin l''Open Arms' durant el seu hipotètic trajecte fins a Mallorca per desembarcar els migrants. L'ONG badalonina, però, també ha rebutjat aquesta possibilitat i ha destacat que aquesta alternativa encara seria més cara que transportar els rescatats en avió fins a Espanya.

"Llogar un Boeing per portar 200 persones de Catània [Sicíila] fins a Madrid costaria uns 240 euros per passatger", ha destacat el cap de missió de l''Open Arms' a Itàlia, Riccardo Gatti. O sigui, costaria una mica menys de 50.000 euros en total. Gatti ha recordat que el govern italià va gastar més 200.000 euros, segons una investigació feta pel diari EUObserver, quan el juny del 2018 un buc de la seva Guàrdia Costanera va escortar el vaixell humanitari 'Aquarius' fins al port de València per desembarcar 629 migrants també rescatats en aigües internacionals davant de les costes de Líbia. En aquella ocasió, Salvini també es va negar a obrir els ports a les ONG que operaven aquell vaixell: Metges Sense Fronteres i SOS Mediterranée.

En el cas actual de l''Open Arms', un jutge va revocar la prohibició d'entrar en aigües territorials italianes ordenada per Salvini. Ara l''Open Arms' continua esperant, a 800 metres de l'illa de Lampedusa, l'autorització per entrar a port. "Els estats europeus estan demanant a una petita ONG com la nostra que afronti, després de 18 dies d'espera, 1.000 milles i tres dies més de navegació, en condicions climàtiques adverses, amb 107 persones esgotades a bord i 19 voluntàries i voluntaris que, durant més de 24 dies, han intentat garantir els drets que Europa nega a éssers humans com els que ara portem a coberta", s'han negat des de l''Open Arms'.

L'ONG reclama que Itàlia i Espanya "posin els mitjans necessaris perquè aquestes persones desembarquin finalment en un port segur". Amb les forces físiques i psicològiques dels nàufrags rescatats al límit, després del que han patit en el viatge des Líbia i la travessa al mar, l'ONG de rescat reclama que s'acabi amb "l'experiència inhumana i inacceptable" que estan patint els immigrants.