Internacional 20/05/2016

Què sabem (i què no) de l'avió d'EgyptAir desaparegut?

El vol MS804, que cobria la ruta entre París i el Caire, es va esfumar dels radars tres hores i vint minuts després d'enlairar-se. S'han trobat fragments de l'aparell, restes humanes i maletes al sud de l'illa grega de Kàrpathos

Marc Toro
4 min
Què sabem (i què no) de l'avió d'EgyptAir desaparegut?

BarcelonaUn Airbus A320 de la companyia aèria EgyptAir va desaparèixer aquest dijous a la matinada amb 66 persones a bord quan feia el trajecte entre París i el Caire. L'aparell es va esfumar dels radars tres hores i vint minuts després d'enlairar-se i no es va poder tornar a localitzar, tot i que aquest divendres s'han trobat restes humanes, maletes i fragments de l'aparell al sud de l'illa grega de Kàrpathos. Repassem el que sabem (i el que no) sobre el vol MS804 d'EgyptAir.

Quan ha tingut lloc l'últim contacte?

El vol MS804 d'EgyptAir va sortir dimecres a les 23.20 h de l'aeroport Charles de Gaulle de París, amb 11 minuts de retard, en direcció al Caire (Egipte), on havia d'aterrar a les 3.15 h d'aquest dijous.

Després que el pilot contactés a la 1.55 h amb el control aeri grec i afirmés que tot anava bé, els controladors van intentar tornar a contactar amb l'Airbus A320 a les 2.26 h –quan estava a punt d'entrar a l'espai aeri egipci–, però no ho van aconseguir. A les 2.29 h l'aparell va ser detectat pel radar d'Egipte, que tampoc va poder comunicar-se amb el pilot.

El radar del país nord-africà va detectar a les 2.37 h girs bruscos de l'avió (un de 90 graus a l'esquerra i un de 360 graus en sentit invers), que va caure dels 37.000 peus d'altitud als 15.000 –descens de 22.000 peus, 6.700 metres–. L'últim cop que l'MS804 va aparèixer a la pantalla del control aeri d'Egipte va ser a les 2.39 h.

L'avió ha enviat algun senyal de socors?

"[Els pilots] No han demanat ajuda, [l'avió] simplement ha desaparegut", va dir Ehab Mohy el-Deen, cap de l'autoritat de navegació aèria d'Egipte. EgyptAir ava informar en un primer moment que, dues hores després que l'avió desaparegués, s'havia detectat un senyal d'alarma de l'aparell, probablement d'una balisa, però l'exèrcit egipci ho va desmentir.

On és l'aparell?

Tot apunta que l'avió s'hauria estavellat a unes 130 milles nàutiques al sud de l'illa grega de Kàrpathos, situada entre Creta i Rodes. Una teoria basada en diversos testimonis, que van assegurar haver vist una explosió a la zona. Es creu que l'aparell podria haver esclatat a l'aire.

L'operació per trobar-ne les restes ja iniciada dijous a 280 quilòmetres de la costa egípcia, s'ha intensificat aquest divendres amb avions i vaixells d'Egipte, França, Grècia i Turquia. Els Estats Units també hi han desplaçat un vaixell des de la seva base a Sicília.

Els equips egipcis han trobat restes humanes, a més de maletes i seients d'avió a la zona de recerca, segons el ministeri de Defensa grec. Les autoritats egípcies havien informat ja que s'havien localitzat trossos de fuselatge i pertinences dels passatgers a 290 quilòmetres al nord de la ciutat d'Alexandria. En un comunicat, els militars expliquen que estan buscant la caixa negra.

Quines són les hipòtesis?

Els governs francès i egipci han demanat prudència des del primer moment i han insistit que és molt d'hora per parlar tant d'un accident com d'un atemptat terrorista. Aquesta última explicació, això sí, seria la "més probable" per al govern egipci. Però fins que no es trobin més restes i, sobretot, les caixes negres tot són especulacions, tal com explica a l'ARA Susana Romero, portaveu i secretària de comunicació de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA): "Ara només sabem que l'avió va desaparèixer del radar al nord de la costa d'Egipte. I és l'única cosa que podem dir". Les condicions meteorològiques a la zona eren bones.

Romero admet que "no és un bon senyal" quan un avió desapareix del radar, no hi ha evidències d'on pot ser i no s'aconsegueix establir cap comunicació amb els pilots. "Aquesta situació no és habitual", diu, i afegeix que el més probable en aquests casos és que hi hagi hagut una "situació imprevista", és a dir, des d'una fallada tècnica fins a una explosió, un sabotatge o un segrest. La controladora deixa clar que no podem confirmar cap d'aquests extrems, però recorda que el combustible de l'aparell és limitat, i que ja aquest dijous era impossible que l'avió continués a l'aire.

Què en sabem dels passatgers?

A l'avió hi viatjaven 56 passatgers –entre els quals, tres criatures–, set tripulants i tres membres del personal de seguretat d'EgyptAir. Pel que fa a les nacionalitats, entre els passatgers hi havia 30 egipcis, 15 francesos, 2 iraquians, 1 britànic, 1 canadenc, 1 belga, 1 kuwaitià, 1 saudita, 1 algerià, 1 sudanès, 1 portuguès i 1 txadià.

Familiars dels passatgers de l'avió desaparegut a l'aeroport d'El Caire, Egipte
Quina és la història de l'aparell?

L'Airbus A320 d'EgyptAir desaparegut s'havia fabricat el 2003 i acumulava unes 48.000 hores de vol. Segons la web Flightradar, abans de viatjar a París l'aparell havia fet el trajecte d'anada i tornada entre Tunis i el Caire. En l'última setmana havia volat a Asmara, Brussel·les, Beirut, Istanbul, Abu Dhabi, Kuwait, Atenes, Luxor, Alexandria i Casablanca. El pilot de l'avió compta amb una experiència de 6.000 hores de vol.

Quins són els últims accidents aeris a Egipte?

La desaparició del vol MS804 se suma a la llista negra de l'aviació egípcia els últims mesos. A l'octubre, un avió rus va explotar en ple vol després d'haver-se enlairat de l'aeroport de Xarm al-Xeikh, amb el resultat de 224 morts. L'Estat Islàmic va reivindicar la col·locació d'un artefacte explosiu en una maleta.

Al març, un home va segrestar un aparell que volava entre el Caire i Alexandria, el va desviar cap a Xipre i va demanar asil i l'alliberament de les presoneres del país. Després, les autoritats xipriotes van dir que patia problemes psicològics.

stats