EUROPA
Internacional 27/05/2013

L'empresa pública de ferrocarrils d'Alemanya declara la guerra als vàndals amb 'drones' antigrafits

La companyia començarà aviat un període de proves. La decisió ha provocat una forta polèmica al país sobre la privacitat

Ara
2 min
L’ús de 'drones' de vigilància és una pràctica molt qüestionada que s’està estenent. RAMON GABRIEL

BarcelonaL’empresa pública de ferrocarrils d’Alemanya, Deutsche Bahn, té una nova arma per guanyar la guerra contra els vàndals que li pinten els combois: 'drones' antigrafits equipats amb una càmera d’infrarojos. Durant les pròximes setmanes, l’empresa provarà aquesta nova tecnologia per enxampar els infractors 'in fraganti'. Els petits avions no tripulats, que volaran fins a una altitud de 150 metres, podran gravar durant aproximadament 80 minuts i desplaçar-se a una velocitat de fins a 54 quilòmetres per hora. D’aquesta manera, l’empresa podrà controlar àmplies zones on ni les càmeres de seguretat ni els vigilants arriben.

Les pintades, un cost de 7,6 milions

Deutsche Bahn ha escollit aquesta polèmica mesura per aconseguir frenar una pràctica que costa uns 7,6 milions d’euros l’any. Només el 2012, l’empresa va repintar fins a 14.000 vegades els combois. Segons informava ahir la premsa alemanya, cada 'drone' costarà una mitjana de 60.000 euros i les potents càmeres d’infrarojos permetran identificar la cara dels vàndals que acostumen a pintar els trens a la nit o matinada. A més, tindran un pilot automàtic que permetrà a l’aparell fer un recorregut de fins a 40 quilòmetres amb total autonomia i reduirà els costos en seguretat, va precisar l’empresa.

Debat sobre la privacitat

La proposta, que encara no ha tirat endavant, ja ha generat un intens debat a Alemanya, on Google ja es va trobar molts impediments fa tres anys per poder construir l’Street View de 20 ciutats –200.000 propietaris van demanar que s’esborrés casa seva dels mapes de la companyia–. Deutsche Bahn defensa que els 'drones' només es faran servir en grans terminals de ferrocarrils o pàrquings de trens. Segons l’empresa pública, els avions no gravaran més enllà dels límits del seu territori, per tant, ningú s’ha de preocupar perquè s’envaeixi la seva propietat privada. La decisió, però, arriba en un moment delicat a Alemanya, després que el govern decidís parar un multimilionari projecte per desenvolupar un 'drone' propi de vigilància, l’Euro Hawk.

stats