Internacional 03/07/2019

Un cadàver caigut del cel gairebé provoca una mort al sud de Londres

El cos d'un polissó amagat en un avió de Kenya Airways impacta en un jardí on un home prenia el sol

Quim Aranda
3 min
Un amagatall fatal / E. FORROLL

LondresTragèdia i miracle, tot alhora. El cadàver d'un polissó amagat en un avió de Kenya Airways va impactar diumenge a la tarda al jardí d'una propietat residencial del sud de Londres, a Offerton Road (barri del Clapham), a pocs centímetres de l'inquilí de la casa, que en aquells moments estava prenent el sol. John Baldock, programador informàtic de 20 anys, es va salvar literalment per menys de 90 centímetres de distància. El cop del cos contra el terra va provocar un petit cràter sobre la gespa i va trencar el paviment d'un camí interior del jardí.

La víctima, encara no identificada, va caure de l'aparell pràcticament fet un bloc de gel en el moment en què es van obrir les comportes del tren d'aterratge posterior. Segons els registres de navegació de la nau, l'avió es trobava a una altitud de 1.089 metres i es desplaçava a una velocitat de 321 quilòmetres per hora.

El vol KQ100 havia sortit diumenge passat de la capital kenyana a les 07.19 h (hora britànica) i va aterrar finalment a Heathrow, a l'oest de Londres, a les 15.42 h. Just a les 15.39 h, la policia metropolitana de la capital va ser advertida de l'impacte d'un cos que havia caigut de l'aire. La notícia s'ha sabut més de vint-i-quatre hores després. El mateix diumenge a la tarda, agents de Scotland Yard ja van trobar en el compartiment del tren de l'avió on el polissó s'havia amagat una bossa amb pertinences personals, aigua i menjar. El vol de Nairobi a Londres dura, aproximadament, nou hores.

Una veïna de Baldock que no s'ha identificat ha declarat aquest dimarts a 'The Sun': "Jo era a la cuina i hi va haver un soroll enorme, tant que la va sacsejar tota. Em pensava que la casa queia. Vaig mirar per la finestra i aleshores vaig veure el cos al jardí. Vaig veure el John tremolant. No podia parlar. El meu marit va trucar a la policia. Va ser horrible".

L’impacte va destruir el cos de tal manera que en el primer moment ni la policia ni els equips forenses que es van presentar a la propietat de Clapham van poder certificar si era un home o una dona. Les informacions d'aquest dimarts, però, indiquen que es tracta d'un home jove.

Altres casos

Segons dades de l'Autoritat d'Aviació Civil (CAA) britànica, entre el gener del 1997 i el març del 2015 han mort sis polissons, cinc al caure d'avions quan els aparells estaven a punt d'aterrar a l'aeroport de Heathrow i un a dins del compartiment del tren d'aterratge, trobat quan l'aparell ja havia aterrat.

Els dos casos més recent es remunten al 2012, quan Jose Matada, un ciutadà de Moçambic de 30 anys, va caure d'un avió que feia la ruta Luanda (Angola) - Londres. L'autòpsia va mostrar que havia sobreviscut a temperatures de 60 graus sota zero durant quasi dotze hores. En el moment en què va impactar contra el terra, però, estava mort o gairebé mort. El segon, una persona que no ha estat mai identificada, va morir al caure també d'una aeronau que feia la ruta entre Johannesburg i Heathrow.

El risc que corre un polissó que decideix amargar-se en el compartiment del tren d'aterratge d'un avió és enorme. Pràcticament no té cap possibilitat de sortir-ne viu. Un primer moment de perill és el de l'enlairament, quan la panxa de l'avió engoleix les rodes. L'espai s'ocupa pràcticament en la totalitat i queden molts pocs racons on ficar-se. Quan va morir Jose Matada la BBC va emetre una demostració de què podria suposar trobar-se en aquesta part del fuselatge en aquest moment tan crític.

Però, a mesura que l'avió guanya altitud, el risc de mort encara augmenta més. Un dels dos factors clau és la manca d'oxigen, que, en la immensa majoria dels casos, provoca necessàriament el defalliment i que l'intrús quedi inconscient; l'altre, la més que probable congelació, com va ser el cas d'aquest diumenge.

Tot i així, també s'han registrat casos de supervivents entre els polissons aeris. El 1969, Armando Socarras Ramírez, de 22 anys, va resistir els efectes d'un vol des de l'Havana, Cuba, a Madrid. Només va patir lleus congelacions. El 1996, Pardeep Saini, de 23 anys, va sobreviure les 10 hores des de Delhi a Londres, però el seu germà Vijay va morir al caure de l'avió quan arribaven a Heathrow.

stats