CURSA CAP A LA CASA BLANCA
Internacional 27/10/2012

La campanya d'Obama: de l'entusiasme a les matemàtiques

Jim Rutenberg
3 min
OBAMA, VOT ANTICIPAT  Barack Obama va votar dijous a Chicago anticipadament i va fer una crida als electors a optar per aquesta modalitat. És el primer cop que un president dels EUA vota per avançat i els analistes asseguren que ho va fer per estimular aquest sistema de vot, en el qual va per davant a les enquestes.

THE NEW YORK TIMES / CHICAGOAquest és el retrat de la seu electoral de la campanya d'Obama aquests dies: joves teclejant davant de pantalles d'ordinador que analitzen gigabytes de dades sobre què pensen els electors indecisos, on se'ls pot trobar i quan; estrategs molt enfeinats escrivint i esborrant hipotètics resultats electorals i índexs de participació en diferents pissarres, i una taula de ping-pong solitària.

L'onada d'entusiasme i passió que es va viure en aquesta mateixa seu durant la campanya del 2008 ha donat pas a una feina més metòdica -i mecànica- per fabricar un triomf que, si bé l'últim cop es va forjar amb un entusiasme espontani, ara requereix una feina àrdua i sense garanties d'èxit.

Mentre la classe política i els tertulians de les televisions discuteixen si Romney ha guanyat aquest debat o aquell, els tècnics de la campanya d'Obama -això és el que són molts dels joves- dipositen les seves esperances en el mètode -gairebé matemàtic- que han dissenyat per a aquesta cursa tan ajustada.

"Estem exactament on em pensava que estaríem, en una elecció molt ajustada a 12 dies dels comicis amb només dues coses a fer: convèncer els indecisos i fomentar la participació", explica Jim Messina, el director de campanya d'Obama, més pàlid i cansat que fa uns mesos.

Fa quatre anys l'equip d'Obama estava preparant un dels plats forts de la campanya: un programa de mitja hora per explicar la personalitat i els plans del candidat en quatre canals de televisió en horari de màxima audiència, amb una connexió en directe final des d'un míting a Florida.

Però aquesta vegada no hi haurà cap xou mediàtic. En aquest final de campanya, els diners s'inverteixen només en més anuncis en espanyol a Nevada i Florida, a contractar més gent que vagi porta per porta a Iowa i Ohio i a posar més anuncis personalitzats a Google i Facebook per als joves desmoralitzats.

Menys votants per a Obama?

Alguns sondejos recents donen un avantatge a Obama entre tots els votants registrats, però Romney guanya o empata entre els que asseguren que aniran a votar. Els assessors d'Obama mantenen que els sondejos donen per fet -equivocadament- que hi ha menys entusiasme i que la participació anirà a la baixa entre els seus votants, és a dir, que té menys votants probables que fa quatre anys.

Una nova enquesta de la revista Time aquesta setmana mostra que Obama encapçala la cursa electoral -amb una ràtio de dos a un- entre els electors que han votat anticipadament a Ohio. Els assessors del president destaquen els estudis que mostren que un percentatge una mica més alt d'afroamericans han votat anticipadament a Carolina del Nord comparat amb fa quatre anys, i que els percentatges són més alts entre els hispans que han votat per correu a Florida, cosa que atribueixen a la seva campanya per afavorir-hi la participació.

Però a la campanya de Romney no estan d'acord amb aquestes anàlisis i asseguren que qualsevol petit avantatge que tingui Obama ara mateix el perdrà el dia de les eleccions, ja que segons ells només estan aconseguint mobilitzar d'hora els més convençuts de votar Obama, que ho haurien fet igualment.

No hi ha cap dubte que si Obama vol repetir la victòria, encara que sigui de lluny, ha de mobilitzar els electors a votar amb arguments diferents dels que va fer servir fa quatre anys, quan l'impacte de la crisi econòmica va aixecar una onada imparable de suport a Obama.

És per això que la campanya d'Obama està girant el focus per espantar els electors menys motivats a votar. Un nou anunci a la televisió recorda com Al Gore va perdre davant de George W. Bush a Florida el 2000, un fet que va marcar "la diferència entre el que va ser i el que podria haver estat", diu la publicitat.

La clau, tècnics i analistes

Però si al final Obama guanya, ho haurà d'agrair en bona mesura a l'enorme sala de tècnics i analistes de dades de la seu electoral, asseguts en enormes pilotes de gimnàstica o estrenyent joguines antiestrès mentre coordinen la informació que han de donar els voluntaris que reclamen el vot porta per porta a centenars de quilòmetres.

Els assessors d'Obama recorden amb nostàlgia que quan l'oficina va obrir comptaven els dies que faltaven per a l'elecció -llavors encara en faltaven centenars- fent gargots amb un retolador sobre un calendari de paret. Ara ho fa un rellotge digital que marca el compte enrere amb minuts i segons.

stats