Internacional 26/03/2015

Els tres actes deliberats del copilot del Germanwings per estavellar l'avió

Bloqueja l'accés a la cabina, activa el descens de la nau i ignora totes les alertes, manuals i automàtiques, que indiquen la imminència d'un impacte

2 min
Un airbus 320 de Germanwings

1. Bloquejar l'accés a la cabina de l'avió

Vint minuts després d'enlairar-se de Barcelona, el comandant s'absenta de la cabina per anar al lavabo i li diu al copilot que prengui el "comandament de l'avió", segons la investigació.

La porta de la cabina es tanca, segons els procediments de seguretat establerts, i el copilot, sol, acciona voluntàriament el mecanisme per bloquejar l'accés a la cabina des de l'exterior.

Segons la normativa que es va adoptar després dels atemptats de l'11-S, la porta de la cabina només es pot obrir des de fora, a través d'un codi numèric i si s'autoritza l'operació des de dins, de manera que tot i els intents del comandant de la nau, a través de la comunicació interna i, posteriorment, picant desesperadament a la porta, resulten infructuosos, ja que el copilot manté la porta bloquejada.

2. Activar el mecanisme de descens

Un cop el copilot es queda sol dins la cabina, acciona el mecanisme automàtic de descens de l'aparell. "Es tracta d'una acció que només es pot activar voluntàriament", segons el fiscal de Marsella que porta la investigació.

L'avió comença a perdre altura i en vuit minuts passa dels 10.000 metres als 2.000 metres, sense que a la zona hi hagi cap aeroport amb capacitat per acollir la nau.

"El copilot acciona aquesta operació per una raó que ignorem totalment, però que es pot considerar com una voluntat de destruir l'avió", assegura la fiscalia de Marsella.

3. Ignorar les crides d'alerta

Davant la pèrdua d'altura, la torre de control de Marsella alerta la cabina de l'aparell però no obté cap resposta. Els controladors aeris disparen l'alerta per convertir l'avió en prioritari i activen un possible aterratge d'emergència.

Es demana a altres avions que sobrevolen la zona que intentin contactar amb l'aparell per ràdio, però tampoc obtenen resposta des de la cabina, tot i que, segons la fiscalia de Marsella, el copilot era viu, ja que se'l sent respirar.

Davant la proximitat del terra, s'activen les alarmes automàtiques dins la cabina de l'avió que alerten el pilot del perill d'impacte i la necessitat de redreçar la nau, però el copilot ignora les crides i manté el rumb fatal.

L'aparell impacta en un primer moment contra un talús i rellisca uns metres abans d'estavellar-se definitivament.

stats