26/10/2016

Es prorroguen els controls fronterers dins de la UE

2 min
Control de passaports a Suècia dins d’un autocar de línia que acaba de travessar el pont sobre l’estret d’Oresund.

BarcelonaEra un dels emblemes de l’Europa sense fronteres: el pont sobre l’estret d’Oresund, el que uneix Dinamarca i Suècia. Fins l’any passat, travessar aquesta infraestructura que uneix per carretera i tren l’Europa central amb Escandinàvia era qüestió de minuts. Però des que fa un any Suècia va suspendre l’acord de Schengen, el que facilita la lliure circulació de persones al continent europeu, aquesta travessa s’ha convertit en una petita odissea. El temps perdut a les cues dels controls de passaports acaba de portar 565 viatgers que fan cada dia el recorregut per anar a treballar entre les ciutats de Copenhaguen i Malmö, a demandar l’estat suec i a demanar compensacions.

Però les cues continuaran, almenys tres mesos més. Així ho va avalar ahir la mateixa Comissió Europea, que va donar per bons els controls de passaports a l’interior de l’àrea Schengen, una mesura que en el moment d’implantar-la, l’any passat, va qualificar de “temporal” però que, en alguns indrets, ja fa més d’un any que dura. L’origen de la suspensió de Schengen va ser la crisi de refugiats, que va fer disparar el nombre de demandants d’asil en països com Àustria, Alemanya, Dinamarca, Suècia i Noruega.

Són justament aquests cinc estats els que la Comissió Europea cita entre els que podran mantenir els controls fronterers, uns controls que, de fet, ressegueixen l’anomenada ruta dels Balcans, que va des de Grècia, punt d’arribada de la gran majoria de refugiats l’any passat, fins al nord d’Europa.

Va ser el que Brussel·les va identificar com a “deficiències greus” a la frontera grega, bàsicament les arribades d’embarcacions precàries a les seves illes provinents de Turquia, el que va motivar la suspensió de Schengen. Però tot i que el flux ha disminuït, entre d’altres per l’acord amb Turquia per deportar a aquest país els refugiats que arribin eaterritori grec, ahir el comissari europeu d’Immigració, Dimitris Avramopoulos, va assegurar que encara no és el moment d’aixecar els controls a la ruta dels Balcans. Va citar la possibilitat que els 60.000 refugiats que són a Grècia poguessin desplaçar-se cap al nord d’Europa. I, avançant-se als esdeveniments, Avramopoulos va assegurar que, en cap cas, la pròrroga d’ahir es podrà aplicar a les fronteres del nord d’Itàlia, on es registren ara més arribades de refugiats.

L’Europa fortalesa

Brussel·les va reconèixer al mes de març que l’acord de Schengen era “un dels grans èxits de la integració europea” i que suspendre’l podia tenir un impacte d’entre 1.700 i 7.500 milions d’euros en el sector del transport per carretera i entre 1.300 i 5.200 milions d’euros en hores perdudes pels treballadors que canvien de país per anar a la feina, dins de l’àrea de lliure circulació. Són els costos econòmics de l’Europa fortalesa.

stats