FRANÇA
Internacional 13/09/2019

Els sindicats del transport aturen París en contra de la reforma de les pensions

És la primera de les mobilitzacions després de l'estiu a què s'enfronta el govern de Macron

Ara
2 min
Usuaris de metro esperant l'arribada d'un tren a la jornada de vaga, a l'estació central de la Gare du Nord de París

BarcelonaParís viu aquest divendres una jornada de vaga que l'ha deixat gairebé sense transport urbà en una convocatòria en contra de la reforma de les pensions que planteja el govern d'Emmanuel Macron. Les aturades al metro, autobusos i trens estan causant que centenars de milers de persones de l'àrea metropolitana hagin de buscar alternatives a la xarxa pública, enmig d'un caos circulatori. Feia més d'una dècada, des del 2017, que no hi havia una protesta tan massiva en aquest sector estratègic.

Deu línies de metro estan completament paralitzades, quatre funcionen molt parcialment durant les hores punta, i només circulen normalment les dues automatitzades, però amb una afluència molt superior a l'habitual, segons l'agència Efe. També les rodalies s'han vist afectades i el servei s'ha limitat molt, i només surten un de cada tres autobusos i tramvies de les cotxeres.

L'aturada, convocada pels sindicats de la RATP, la gran empresa del transport metropolità de París, és la primera gran protesta després de la tornada de les vacances d'estiu contra Macron, que ja va tenir un hivern i una primavera calents amb les mobilitzacions de cada dissabte dels 'armilles grogues'.

La reforma de les pensions preveu crear un sistema per punts i unificar la quarantena de règims que hi ha actualment a França. El personal de la RATP és el més perjudicat, perquè té pactat un conveni que els permet acollir-se a la jubilació entre els 51 i els 62 anys, amb una pensió calculada únicament sobre els sis últims mesos de la seva carrera. Segons dades del Tribunal de Comptes esmentades pel diari 'Le Monde', la mitjana d'edat de sortida de la companyia el 2017 va ser de 55 anys, malgrat que progressivament també es preveuen canvis introduïts en successives reformes i l'edat de jubilació dependrà del tipus de feina. Així, els que treballin a l'oficina no podran demanar el compte final fins als 62 anys, dos més que ara, mentre que els de manteniment hauran d'esperar fins als 52.

La d'avui és només la primera de les mobilitzacions en contra de la reforma que s'han convocat per a la tardor i que criden a sectors tan bàsics com la medicina –metges, infermeres, fisioterapeutes– i pilots i personal de cabina dels avions. A més, per al dissabte 21 de setembre el sindicat Força Obrera ha organitzat una manifestació a París, i tres dies després seran la Confederació General del Treball, Solidaires i SUD-Rail els que desfilaran per tot el país.

Converses ciutadanes a la tardor

Davant el rosari de protestes, el primer ministre, Édouard Philippe, ha fet una crida al diàleg i ha insistit a dir que la taula de converses amb els sindicats i la patronal per discutir sobre l'edat de jubilació, el temps mínim de cotització i la transició entre el sistema vell i nou de pensions continua oberta, i fins a finals d'any també s'obre en paral·lel una ronda de consultes amb la ciutadania.

Philippe ha afirmat que el futur projecte de llei de reforma de les pensions, que no estarà plenament vigent fins a l'any 2040, no es votarà a l'Assemblea Nacional fins a l'estiu vinent.

stats