Opinió 09/10/2014

'ACB' Present i futur

Si seguim el desenvolupament de la nostra ACB, està clar que els instruments tradicionals han fallat, que porten quatre anys fallant i que cal prendre les mesures pertinents

i
Pere Augé
3 min

Ara per ara, si es pregunta a algun dels nostres ciutadans per l'ACB, segur que ho relaciona amb el bàsquet. De fet, tenim la sort de gaudir d'un equip sènior d'Andorra a la màxima categoria del bàsquet espanyol i, per tant, participa en la competició organitzada per la Asociación de Clubs de Baloncesto o ACB. Aquest equip és ara un ambaixador d'excepció del nostre país!

Tanmateix, l'èxit assolit en aquesta disciplina esportiva demostra que amb estratègia, perseverança i il·lusió, el nostre petit gran país està en condicions de competir amb d'altres territoris i equips, en aquest cas espanyols, amb molts més mitjans logístics, humans i econòmics, i això em serveix per il·lustrar el tema que realment vull tractar avui, i que no és precisament el bàsquet andorrà, que ja té un present i esperem que un futur amb garanties mercès a la feina ben feta.

Avui em preocupa la nostra pròpia 'ACB'. Un ens que té un present quasi testimonial a la nostra economia i un futur més que incert si no treballem en base a una estratègia ben dissenyada, i ho desenvolupem amb perseverança i posant-hi molta il·lusió.

Estic segur que més d'un ho ha endevinat,... Sí, estic parlant de l'Andorra Convention Bureau, un organisme nascut fa més o menys quatre anys amb la vocació d'impulsar Andorra com a país de congressos, convencions i esdeveniments.

Ara per ara, les darreres notícies que tenim al respecte és que el turisme de congressos només ha suposat el darrer any la vinguda d'unes 10.000 persones i un total d'uns 300 petits esdeveniments al cap de l'any, la majoria de petit format, tot i que n'hem tingut un parell de gran format, centrats en la mobilitat de muntanya i en el turisme d'hivern.

Unes xifres que evidencien que malgrat constar-nos que s'hi ha dedicat esforç i pressupost, especialment a la seva promoció a nivell de simpòsiums especialitzats o accions davant grups empresarials dels països veïns, no hem aconseguit captar l'atenció ni motivar suficientment els nostres potencials clients.

No és per comparar-se amb Espanya, per exemple, país eminentment turístic com el nostre, amb molts més mitjans i recursos invertits en el seu Spain Convention Bureau, però un estudi fet per la consultora Madison, revela que el turisme de congressos al 2013 a Espanya, va atreure a quasi 3,5 milions de persones –turistes- amb gairebé 17.000 esdeveniments de tot tipus, tant internacionals, com nacionals o regionals. I si comparem percentatges sobre les xifres de turisme en general, mentre que en el nostre cas només un 0,1% dels visitants varen venir pels temes vinculats al que coneixem tècnicament com pertanyents al sector MICE (meetings, incentives, conferencing and exhibitions), a Espanya representa un 7% aproximadament del total de turistes. Tanmateix, si comparem l'afluència per esdeveniment, mentre que a Andorra no passa de les 30 persones de mitjana, a Espanya és de 175 persones aproximadament.

L'informe de Madison també revela un fet que segur animaria al sector hoteler del país, ja que aquests 3,5 milions de turistes MICE pernocten una mitjana de nits concordant amb la durada ponderada dels esdeveniments, és a dir, 2,5 dies.

I un es pregunta, què ha fallat perquè la nostra ACB no hagi donat el resultat esperat? Manca de recursos? Manca de promoció? Dificultats derivades de la manca de comunicació per aire i complexa comunicació per terra? O potser manca d'estratègia global de país?

Si seguim el desenvolupament de la nostra ACB, està clar que els instruments tradicionals han fallat, que porten quatre anys fallant i que cal prendre les mesures pertinents. De fet, hi ha magnífics especialistes al món que ens podrien ajudar, així com operadors internacionals que només es dediquen a moure interessos del sector MICE.

No només necessitem un aeroport i/o un heliport, que també, és clar; sinó de nou em toca reclamar un canvi d'estratègia, però primer de tot un canvi de mentalitat. No s'acaba d'entendre que disposant de material tan bo com el vídeo promocional del nostre ACB, comparable i millor crec que el de moltes altres 'Convention Bureau' del món, quasi no té o no se n'ha fet suficient difusió i, per tant, no acabem d'arribar al públic idoni...

Tenim, doncs, un meritori equip a l'ACB espanyola, estendard dels millors valors del nostre país, però tenim un xic descuidat el nostre propi ACB que reclama a crits que se li presti una major atenció i recursos. Part del futur del turisme d'Andorra depèn també de l'èxit del sector MICE. Treballem-hi, doncs, i tractem de donar-li un paper privilegiat en el nou concepte de Marca Andorra Global!

stats