Opinió 25/09/2014

Andorra: diferent estratègia, mateixa identitat!

L'obertura econòmica i l'homologació diferencial són els mecanismes principals que ens han de conduir a la diversificació econòmica però també al reforç de l'Andorra de sempre, la que ens ha donat identitat. Som els mateixos però amb una diferent estratègia

i
Pere Augé
3 min

L'Andorra que fins ara coneixíem, la tradicional que neix a mitjans del segle XX, tots sabem que va basar la seva economia i, sobretot, el seu avantatge competitiu en el desenvolupament del turisme i del comerç complementat pel sector financer, essencialment.

Els indicadors a partir del 2000 van començar a alertar-nos, però, que quelcom estava succeint i no era precisament positiu. S'afeblia aquest model tradicional i d'èxit i al 2007 s'hi afegia la crisi global entrant en una espiral de declivi i deteriorament que ens ha obligat forçosament a reaccionar. Ho hem fet, sí, hem reaccionat, però encara ara a més d'un li costa acceptar que hem entrat en un procés sense marxa enrere però positiu. No ens espantem, aquest nou procés ens ajudarà a remuntar, no sense esforç i una mica d'imaginació, creativitat o simplement el que està ara de moda: talent i esperit emprenedor.

L'obertura econòmica i l'homologació diferencial són els mecanismes principals que ens han de conduir a la diversificació econòmica però també al reforç de l'Andorra de sempre, la que ens ha donat identitat. Som els mateixos però amb una estratègia diferent. I, atenció, el turisme i el comerç han de continuar essent motors de la nostra economia, però és una evidència que cal reinventar el model, tant des de l'oferta com des de la comunicació d'aquesta renovada Andorra turística i comercial.

Iniciativa pública i privada, junts o per separat, poden contribuir, i de fet ja ho estan fent, en l'activació d'aquesta nova estratègia. Afegiria que, tanmateix, la societat andorrana i la nova societat internacional inversora al nostre país també n'han d'acabar sent protagonistes destacats fins que ens fusionem en una de sola, la nova societat andorrana.

El Govern, amb més o menys fortuna, amb més o menys desenvolupament, ha impulsat la llei dels jocs d'atzar, la selecció d'una ubicació per al futur heliport, el projecte Google Go, la reactivació de l'Andorra Covention Bureau, la cooperació en la reobertura de l'aeroport de la Seu, la simplificació administrativa i tantes altres iniciatives legislatives, moltes d'elles claus per al futur desenvolupament del país.

La iniciativa privada sembla voler tirar endavant grans infraestructures lúdiques, com un parc aquàtic, un complex que gira al voltant d'un túnel del vent, clíniques privades d'alt valor afegit...; remodelació d'hotels i impuls de noves i luxoses zones residencials amb serveis annexes com no s'han fet mai al país, companyies aèries que activen futurs vols internacionals amb destinació a Andorra, nous edificis avantguardistes que esperen ubicar les més prestigioses marques de 'retail' del món... i així podríem encara descriure moltes altres iniciatives embrionàries que, en tot cas, han d'acabar conjuminant els sectors públic i privat i els inversors nacionals i internacionals, fusionant-se idealment en un sol objectiu comú: l'Andorra d'un futur proper, o millor encara, d'un quasi present.

És clar, tot plegat pot dibuixar un panorama d'oferta turística comercial a cinc anys vista molt diferent i que cal comunicar. Tot just fa pocs dies ha començat a caminar la comissió encarregada de dissenyar l'estratègia de la nova "marca Andorra" i és desitjable que aquesta imprescindible iniciativa no s'aturi amb la "preelectoralitat" que estem vivint, perquè de fet és només una part de l'estratègia. La resta consisteix en comunicar de forma global i canalitzar adequadament els interessos identificats.

Massa sovint no passem de la intenció, i resta pendent l'acció i la conclusió de les iniciatives que omplen diaris i informatius de ràdio i televisió, perquè alguna cosa hem d'explicar.

Si com sembla, només hem viscut un primer capítol de tres anys i mig de canvi, continuem canviant amb energia renovada els propers quatre anys i mig, fent present el quasi present però, això sí, mantenint la identitat que ens ha fet grans, respectant el llegat dels que ens han portat fins aquí i homenatjant-los amb l'impuls d'una nova estratègia que encara ens faci més grans en el futur!

stats