Opinió 15/06/2016

Condemnats a arribar sempre tard

2 min

No som capaç d'assegurar que la casa de Gènova (barriada de Palma, per als que no sou llonguets) on visqué una temporada el músic Manuel de Falla tenia valors arquitectònics, patrimonials o culturals dignes de ser indultada de la piqueta. A simple vista, cases com aquesta n'hi ha un batzer i de músics com el gadità, no ho sé. Aquells que posen en valor aquests fets –un, l'altre o ambdós– s'escabellen de com ho són d'insensibles els governants; i no diria que no tinguin raó. La qüestió, però, no rau en quina és la sensibilitat dels que ens governen, sinó en com hem arribat fins aquí, a alçar el crit de socors al mateix temps que s'alça la pala de l'excavadora. Com pot ser que arribem tard, talment hi arribàrem, per posar-ne només uns exemples, amb el magatzem de Can Batlle, fa uns anys, o amb Can Bibiloni, fa uns mesos? No són troballes patrimonials amagades en el subsòl, que apareixen d'un dia per l'altre, i que poden desaparèixer a la mateixa velocitat si el descobridor passa la seva cobdícia per davant de l'interès cultural. Fa anys i panys que se sap de l'existència d'aquests edificis i ningú no ha mogut un dit per incloure'ls en un catàleg que ara se'ns promet actualitzar. Gairebé fa 30 anys que els governants de Palma feren la foto del patrimoni a conservar, i allà quedà, com una foto fixa. No sembla possible que la nostra societat es mantingui aliena a la lenta però incansable desaparició de les construccions que la identifiquen. Alguns pensàvem que l'epidèmia de suposada modernitat que s'encomanà a la nostra societat fa unes dècades, que s'emmirallava davant qualsevol bunyol contemporani i menystenia l'antigor on arrelàvem, ja havia passat. Ara, ja no n'estic tan segur.

stats