Embossat

Un dilluns de retenció per les obres a la rotonda de la Comella és l’escenari de maniobres brusques, tallades, infraccions de normes de circulació i concert de botzines

Definitivament: la felicitat mai no és completa. He aconseguit l’autògraf de Marc Márquez, sense haver-lo de buscar al Poblet de Nadal, i entre el Black Friday i el Cyber Monday he pogut comprar una iogurtera amb ‘bluetooth’, un escalfador d’aigua amb ‘wifi’ o un refredador de síndries amb comandament a distància però m’he cruspit una cua de tres quilòmetres per superar la rotonda de la Comella, a Andorra la Vella.

Les rotondes, tan abundants a Andorra com les agències d’Halcón Viajes a Espanya, són les rodes d’hàmster dels humans, un forat negre que t’atrau però que mai t’expulsa. És com una atracció de fira a mig camí entre els cavallets i els autos de xoc. I si, a més, fan obres per convertir el seu diàmetre en el d’una plaça de toros com la Maestranza de Sevilla, el caos està garantit a primera hora del matí i al vespre.

Arribar-hi aquest dilluns negre ha estat com un videojoc en què has d’anar passant pantalles mentre esquives motos, i vianants que creuen fora dels passos, però em falten els reflexos i la valentia dels protagonistes del ‘Grand Theft Auto V’.

Ja sabem que Andorra és el país del món amb més cotxes per habitant i també el que menys utilitza els intermitents tot i que potser ja no venen de sèrie. Hi ha cotxes ‘tunejats’ que porten dins més llumetes que una caseta de la Feria d’Abril a Sevilla però amb els intermitents inoperatius. Així que en una rotonda has de tenir l’equidistància d’Ada Colau i les habilitats mentals del professor Fassman per saber cap a on anirà aquell vehicle i cal ser especialment prudent quan es tracta d’un cotxe-tanc amb una conductora que et mira com si fos la majordoma de ‘Rebeca’, amb una barreja única de menyspreu i d’altivesa.

No posar un intermitent és com entrar en una casa aliena sense tocar el timbre. I fer sonar la botzina com un posseït en un embús, una absurditat. Tot i que alguns cops funciona, potser pel poder quàntic del decibel. En aquesta retenció hi ha maniobres brusques, tallades i gent que, cansada de fer cua, fa mitja volta encara que hi hagi una doble línia continua. En un altre país alguns tindrien el carnet amb menys punts que Espanya al festival d’Eurovisió.