Gol del Govern amb l'heliport

Han hagut de passar uns quants mesos perquè el Govern encerti l'estratègia per trobar la ubicació ideal per a l'heliport nacional: a mig camí entre Escaldes i Encamp, allà on no trobarà oposició, ni comunal, ni veïnal

El ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha presentat al Comú d'Encamp l'informe fet per l'assessor aeronàutic del Govern i l'informe extern elaborat per tècnics francesos, així com els informes d'afectacions urbanístiques. "Tots favorables", diu, a ubicar l'heliport en un terreny anomenat Tresoles, situat sobre la central hidroelèctrica de FEDA i a la dreta de la canonada provinent del llac d'Engolasters, prop d'unes feixes que antigament havien estat cultivables.

Han hagut de passar uns quants mesos perquè el Govern encerti l'estratègia per trobar la ubicació ideal per a l'heliport nacional: a mig camí entre Escaldes i Encamp, allà on no trobarà oposició, ni comunal, ni veïnal.

Cada vegada que pujava a Andorra, abans d'instal·lar-mi, em cridava l'atenció veure pancartes contra el futur heliport penjades a murs, entre arbres al mig de les muntanyes o als balcons d'algunes bordes. En contra d'allò que m'havien dit, que als habitants del Principat els costa molt queixar-se públicament, aquells trossos de tela significaven un crit unànime de rebuig a una iniciativa governamental.

L'Executiu ha fet els deures, però s'ha descuidat consultar i informar els (pocs) veïns que vivim a prop d'Engolasters. Acostumo a passejar per la zona boscosa i tranquil·la que queda a sobre d'on ubicaran l'heliport. De fet, just al costat de la canonada de FEDA que baixa del llac, hi ha un mirador amb unes vistes espectaculars a la vall andorrana.

Som quatre els veïns que hi vivim tot l'any. La resta de cases són segones o terceres residències. A més, cadascú va a la seva: si no hem estat capaços d'organitzar-nos per millorar l'accés a la pleta, doncs la veritat, no m'imagino una oposició veïnal digna a l'heliport.

Ara, quan em pregunten on visc, els responc "en un lloc on els turistes es paren a fer fotos". Quan m'ho demanin un cop estigui enllestida la infraestructura, els diré "a la vora d'on s'enlairen els helicòpters".

No entraré, perquè desconec els informes pertinents, a valorar la necessitat d'un heliport que, això sí, beneficiarà uns pocs milionaris que es podran permetre aquest tipus de transport de luxe. Si Andorra vol emmirallar-se, com diuen els qui manen, en el model econòmic i de negoci de Luxemburg (congressos i negocis), hauria de començar per millorar la xarxa precària d'infraestructures que donen accés al país. Fer funcional l'aeroport de la Seu. Posar un servei de bus llançadora que eviti les cues. Agilitzar els controls fronterers.