Opinió 21/04/2017

‘Influencers’: màrqueting d’èxit

Sembla cosa només de gent jove, però atenció, aquests joves en pocs anys seran la població majoritària al món, i s’hauran format en la cultura d’Internet i les xarxes socials

i
Pere Augé
5 min

El món està canviant a una velocitat molts cops desconcertant, de tal forma que o t’adaptes o et quedes desfasat sense pràcticament adonar-te’n. D’això d’adaptar-se als canvis i de fer-ho amb agilitat o fins i tot amb urgència, a Andorra en sabem una mica, i tot i el trasbals que suposa, avui hem d’estar majoritàriament d’acord que en essència aquesta capacitat d’adaptació al canvi acaba essent un tema de supervivència davant dels condicionaments d’un sistema cada cop més exigent i global.

Parlem de canvis seriosos, de nous models econòmics i transnacionals, però també de canvis en els hàbits, en la forma de viure i de treballar, en la forma d’interactuar amb el teu entorn, sigui a nivell personal o laboral/professional. Internet, les xarxes socials o l’’e-commerce’, han dinamitat tots els limitats i clàssics 'modus' relacionals físics, han eliminat barreres i fronteres, ens han globalitzat tant, que avui tot sembla molt més proper i accessible.

En aquest nou escenari que ens fa més visibles al món, conceptes com la intimitat o la privacitat, comencen a posar-se en valor, davant del fet que tal exposició pública pot tenir de perjudicial. Però tot i ésser conscients dels perills que suposa aquest nou fenomen d’interacció social, cal analitzar-ne les virtuts i els avantatges que suposa, i més, per una comunitat petita com la nostra.

Cada cop som tots més conscients que el nostre país i el que representa i ofereix al món després de tants canvis, necessita una nova forma de comunicar, de fer-se visible, d’arribar a nous clients, visitants, turistes, empreses, emprenedors, inversors o residents. D’aquí el treball de redefinició de la marca Andorra i la necessitat de trobar nous esquemes comunicatius que ens retornin al èxit d’èpoques passades.

Justament és en aquest sentit que vull cridar l’atenció sobre un fenomen social que s’està implantant amb molta força i que té molt a veure amb internet i les xarxes socials. Darrerament, sentim parlar i de forma recurrent de ‘bloggers’, ‘youtubers’, ‘instagramers’, alguns dels quals mercès a la seva notorietat s’acaben convertint en el que de forma genèrica nomenem ’influencers’.

Estem parlant de persones que mercès a la seva presència a les xarxes passen de ser anònims a ser famosos i a tenir milers, milions de seguidors, passen a tenir ‘influència’, capacitat d’influir en les decisions de dits ‘followers’ i això és un actiu molt important en el camp del màrqueting. N’hi ha de més domèstics, que simplement expliquen la seva vida i els seus hàbits, n’hi ha que s’especialitzen en moda, en turisme, però també en el món del ‘business’, el comerç, la política o les inversions. El fet és transmetre informació periòdica a través de les xarxes i que el contingut agradi el suficient com per a captar seguidors de forma creixent.

De fet, el concepte d’’influencer’ va més enllà. Alguns són com hem dit personatges anònims, sorgit del no res, i que acaben sent molt coneguts a les xarxes, autèntics comunicadors amb capacitat d’influència sobre potencials consumidors i en els àmbits més diversos. Altres són ‘celebrities’ del món artístic o esportiu que justament han potenciat la seva promoció mercès a les xarxes i que poden també acabar sent una potent eina de màrqueting. També hi ha líders d’opinió especialitzats en determinats àmbits i que es dediquen a opinar sobre productes o serveis com analistes de prestigi. N’hi ha que exploren permanentment noves tendències a Internet, ‘early adopters’, devoradors d’informació que després comuniquen als seus seguidors. Finalment, també hi ha consumidors habituals que poden fer arribar a molta gent allò que adquireixen o consumeixen i que ajuden a posar-ho de moda.

Avui si hi ha un concepte revolucionari en l’àmbit del màrqueting és el del 'influencer' com a eina promocional. Són diverses les virtuts que destaquen els experts, però jo em quedaria amb el fet de què és un tipus de promoció a través d’’influencers’ que tenen una bona reputació i generen confiança, i arriben al consumidor potencial de forma natural i no invasiva com contràriament ho fan els mitjans de comunicació. De fet, m’atreviria a dir que les noves generacions ja no són tan consumidores dels mitjans tradicionals con televisió, radio o premsa, on s’usa la publicitat de sempre, i destinen cada cop més temps a les xarxes socials. Sembla cosa només de gent jove, però atenció, aquests joves en pocs anys seran la població majoritària al món, i s’hauran format en la cultura d’Internet i les xarxes socials. De fet, ja avui una important quantitat d’empreses promocionen i amb èxit els seus productes a través d’’influencers’.

Curiosament, el nostre país, a part de començar a generar alguns ‘influencers’ a través de les xarxes socials, justament pels nostres avantatges competitius com la jurisdicció, hem començat a atreure famosos ‘youtubers’ que s’instal.len al nostre país, tant per les condicions de vida (entorn natural, seguretat), com per la qualitat de les connexions amb Internet (segons afirmen) o per l’atractiva fiscalitat que els ajuda a millorar la rendibilitat dels llurs ingressos com a promotors comercials.

Aquesta tendència no ha de passar desapercebuda per tot l’equip que configurarà properament el recuperat Ministeri d’Economia i Innovació. Es justament en aquest aspecte de la innovació on cal ser curosos i ambiciosos per tal d’arribar a ser una referència en la mesura de les nostres possibilitats, en tots aquests aspectes relacionats amb Internet i prestar molta atenció a les possibilitats que ofereix un tema de gran potencial com el de l’’e-commerce’, avui amb moltes dificultats a causa de les mancances a nivell de sistemes de pagament/cobrament, entre d’altres també de tipus logístic.

És clar, a part de posar-ho fàcil a aquells ‘influencers’ que a nivell mundial poden escollir el nostre país per residir i aprofitar els múltiples avantatges que ofereix, també Andorra pot arribar a tenir els seus propis ‘influencers’ amb suficient projecció internacional com per arribar igualment a una multiplicitat de ‘followers’. Imagineu-los a uns i altres explicant el dia a dia de com viuen a casa seva, de com es viu a Andorra, de tot allò de bo que els ‘followers’ hi trobaran si ens visiten.

La reflexió final és que, tenint en compte que durant els propers mesos definirem els valors i els missatges que a nivell de marca Andorra volem projectar internacionalment i crearem els mitjans promocionals perquè la nova estratègia sigui un èxit, indubtablement l’eina promocional que suposen els ‘influencers’ pot ser d’una eficàcia extraordinària si sabem jugar bé a aquest nou joc de les xarxes socials. Així mateix, i tenint en compte que som un país petit i de recursos financers limitats, un intel·ligent ús d’aquesta estratègia promocional, ens pot donar un àmbit d’influència proporcionalment molt superior i amb molt menys cost que els mitjans tradicionals emprats fins ara.

Temps al temps, però tinc la intuïció que les noves tendències tecnològiques i la consolidació d’Internet i les xarxes socials, pot fer que els països no es mesurin només per l’extensió geogràfica, el nombre d’habitants i el potencial econòmic, sinó per la qualitat i competitivitat del model que ofereixen i per la seva capacitat d’influència sobre la ciutadania mundial. I aquí és on Andorra ha de saber jugar i guanyar, esdevenint més gran virtualment del que ho és físicament. ‘Andorra not so small!’.

stats