OPINIÓ

Prou bé que ho entenem, senyors d'Aena

Comença una campanya que es preveu llarga, en la qual ens hi jugam molt (o tot, ja directament) i en la qual els mecanismes del capitalisme verd es desplegaran en tota la seva potència: parlam de fer front a les intencions d'Aena en relació amb l'aeroport de Palma.

Aquesta setmana hem tingut ocasió de reunir-nos amb Aena de la mà de la Conselleria de Mobilitat. Això sí, després que ells ho fessin abans, acordant presentar un pacte de no-ampliació de capacitat, ni usos turístics, ni aparcaments de pagament dins l'aeroport. Això varen presentar a la roda de premsa conjunta a les 13 h. A les 16 h es reunien amb nosaltres, sabent ja -ells i nosaltres- que el que nosaltres els poguéssim plantejar no canviaria gens els seus plans i acords. De fet, per ells, Aena, era una reunió per "aclarir-nos dubtes" perquè, clar, el problema és que no ho entenem. No entenem el seu compromís amb el territori i amb el model econòmic que ens alimenta i no entenem que el que ells volen és "produir" turistes -com més millor- per a nosaltres. Ells ens els proporcionen, amb criteris de seguretat, eficiència i qualitat, i nosaltres hi hem d'estar agraïts. Per fer front a l'emergència climàtica, faran un parc fotovoltaic per abordar l'increment de consum energètic que implicarà l'augment de trànsit i, per tant, de passatgers, a les seves instal·lacions -que després ens abocaran a l'illa-, contractaran amb una comercialitzadora l'energia renovable i posaran leds a tots els edificis. Aquí esperaven l'aplaudiment. Certament necessari, sí, però en absolut suficient.

Però no ens entenem no perquè no entenguem el que pretenen i deixen palès als seus instruments de planificació, projectes i licitacions que tenen en marxa. No ens entenem perquè nosaltres parlam de contenció i decreixement i ells, juntament amb el Govern, parlen de competitivitat, desestacionalització i augment de connectivitat aèria: això és més low cost, més trànsit de passatgers tot l'any i més rutes de llarg recorregut. Això és, en definitiva, intensificació de la seva activitat, la d'Aena, per augmentar el marge de beneficis dels seus accionistes i més pressió sobre els recursos d'una illa que ha superat amb escreix la seva capacitat de càrrega, de la qual, per cert, no en volen ni sentir a parlar. Diuen que no els correspon a ells avaluar si podem suportar els turistes que ens aboquen, que ells planifiquen a demanda del territori i que és el territori que ha de valorar si vol o no vol, pot o no pot, "alimentar i sucar" més o menys turistes tot l'any. I jo dic que en absolut, que no planifiquen a demanda nostra (potser sí del Govern, que ja ha dit per activa i per passiva que vol desestacionalitzar la temporada i obrir noves rutes perquè més turistes de més món ens puguin envair), planifiquen en funció del màxim rendiment econòmic de la infraestructura tenint en ment els guanys dels accionistes a final d'any, i al marge de l'afecció que puguin tenir sobre el territori al qual amollen els turistes i "ja s'ho faran vostès, que això és el lliure mercat".

Què em preocupa més de tot plegat: 1) Que ens menteixin descaradament. El mantra és "no s'augmenta capacitat". Màxim 66 operacions per hora. Però tenim moltes hores i molts dies de l'any que no s'arriba a aquest màxim i arribar-hi sembla ser l'objectiu. Per tant, no més capacitat però sí més trànsit i, per tant, més turistes. Però no només això, sinó que no obtenim resposta de per què, idò, si no volen augmentar capacitat, han demanat a Aviació Civil aixecar la restricció d'aquest màxim. 2) Que s'hagi declarat una "emergència climàtica" en tots els àmbits -estatal, autonòmic i local- i es continuï com si es sentís ploure. Emergència hauria de voler dir que tots els instruments de planificació de grans infraestructures, i especialment les de transport, i especialment les de transport aeri, es suspenen mentre s'adapten els instruments de planificació a uns nous escenaris i objectius sobrevinguts per la crisi climàtica i la urgència que tenim d'actuar de manera immediata. Per què, si no, es denomina "emergència"?! Però res de res. Ells continuen amb les seves planificacions posant plaques solars i amb projectes que tenen una avaluació ambiental de fa més de quinze anys. 3) Que el govern estatal sembli que no existeix (per què no era a la reunió?); Aena en depèn però no hi és, i és un tema prou importat. I 4) i més important, que el Govern d'aquí, les conselleries amb competències sobre la matèria (transport, turisme) i presidència no tinguin un posicionament d'oposició frontal a aquesta infraestructura empresarial amb ànsies de créixer que ells també ens neguen i que nosaltres veim amb tanta claredat. Preocupa igualment que no lluitin aferrissadament per les competències d'aquesta infraestructura clau.

Ens queda feina per fer, a la societat civil, per exigir la responsabilitat política d'aturar aquesta barbaritat i lluitar per la sobirania en la presa de decisions relatives a la porta d'entrada i sortida de les nostres illes. I per exigir també una acció política real que assumeixi la situació d'emergència declarada, però en absolut assumida institucionalment.

Aquests dies llegia en una pancarta d'una mobilització contra l'especulació turística a Barcelona "L'avarícia romp el barri". Aquí, pensant en les ànsies d'enriquiment d'Aena, podríem fer-ho extensiu a la ciutat-illa en la qual (encara) vivim. Caldrà mobilitzar-nos per continuar resistint-hi.