Sant Julià com a exemple a seguir... en promoció turística

Interessa que creixi el nombre de visitants o la despesa per visitant?

Com que la majoria d'inversions públiques per atraure el turisme de compres -que està saturat perquè els catalans ja saben, sense que els calguin promocions, que a Andorra es pot comprar una mica més barat que a baix- se les emporta l'eix Meritxell - Vivand, la resta de parròquies i d'àrees que no són el centre se les han d'inventar per atraure turistes.

Es pot optar pel turisme 'low cost': que l'única cosa que acabarà gastant al país és la paciència dels agents de policia. O per uns visitants que, en comptes de comprar al Zara i menjar una hamburguesa en alguna franquícia, optin per gastar-se uns calerons en comerç i restauració del país.

Quan no es destinen diners públics a comprar roba interior o mobles d'una multinacional que ni tan sòls està instal·lada al país, o a tapar els forats (negres) que obre cada dia Naturlàndia, de Sant Julià surten iniciatives que cal seguir.

Aplaudeixo Andorra Lírica i a la seva cara visible, Jonaina Salvador qui, a manca de subvencions governamentals, canta, promociona, presenta, contacta amb els mitjans i, en definitiva, gestiona i programa un circuit d'òpera lloable. L'entitat aprofita l'espectacle com un atractiu turístic més i ven paquets que inclouen nits d'hotel i estades a Caldea, a més, és clar, de l'entrada per al concert. De retruc, se n'aprofiten els restauradors i hostalers de la zona, perquè estic gairebé segur que un aficionat a la lírica no dorm a la furgoneta ni s'emporta els entrepans de casa.

Andorra Lírica segueix la mateixa línia marcada darrerament pel Comú, que busca complements per al turista, com per exemple, la iniciativa que vincula l'espectacle cultural amb la gastronomia. Cada cop són més els establiments lauredians que s'apunten a l'opció d'oferir un 'pack' que inclou l'entrada per a un esdeveniment i un bon àpat.

Una de les claus perquè aquestes iniciatives funcionin, i perquè en comptes del nombre de turistes creixi la despesa per turista, és internet. Oferir aquestes promocions que vinculen gastronomia, spa, esports, wellness i cultura per les xarxes socials i que els visitants puguin contractar-les còmodament des de casa seva. És la manera d'optimitzar els recursos públics que es destinen a la cultura, que són molts a Andorra, i que el Principat es tregui l'etiqueta de ser únicament un lloc on s'esquia al matí i a la tarda es compra (ja no tan) barat.